Na rynku

Cieszyć się pracą

Rozmowa o zawodzie dekarza, polskich fachowcach oraz upodobaniach inwestorów ze zdobywcą tytułu SUPERDEKARZA roku – Łukaszem Budzyńskim.

Odbór dyplomu i statuetki Superdekarza 2011 z rąk prezesa firmy Monier Brass

 

Gorący sezon budowlano-remontowy powoli dobiega końca. Jaki był on dla dekarzy?

Sezon jeszcze się nie skończył, ale już mogę powiedzieć, że niestety było gorzej niż rok czy dwa lata temu. Inwestorzy mają coraz większe wymagania, a płacić chcą coraz mniej. Ktoś, kto legalnie prowadzi firmę, nie może sobie pozwolić na znaczne obniżenie cen, bo przecież wszystko kosztuje. Z drugiej strony też rozumiem ludzi, że nie mają pieniędzy. Jak już ktoś rozpoczął budowę, to za wszelką cenę stara się ją dokończyć, a przy wzroście cen materiałów budowlanych, czasem wydatki przewyższają możliwości. Kryzys niestety dotyka wszystkich, a problem z otrzymaniem wysokich kredytów zmusza do oszczędności, niestety często kosztem jakości. Dużym problem są też nielegalnie działające firmy, które zaniżają stawki na rynku, bo nie ponoszą kosztów utrzymania. Niestety obawiam się, że jak nic się nie zmieni, to z roku na rok będzie coraz gorzej.

Na czym w tym roku inwestorzy najbardziej oszczędzali?

Generalnie oszczędzali na wszystkim. Na wykonawcach, materiałach. Ale myślę, że przede wszystkim na dachówkach. Większość ludzi wybierała w tym roku dachówki betonowe, bo z jednej strony są tańsze, a z drugiej ich jakość i trwałość jest równie wysoka jak w przypadku dachówek ceramicznych. Więc jeżeli już ktoś szukał oszczędność, to wybór dachówki betonowej dobrego producenta był najlepszym rozwiązaniem. Bo najważniejsze, by nie oszczędzać kosztem jakości i wykonawstwa, gdyż zgodnie z przysłowiem – oszczędny dwa razy traci.

Jakie trendy dominowały w tym roku? Czy coś się zmienia w kwestii wyboru koloru bądź modeli dachówek?

Ciężko mówić o trendach w czasie kryzysu. Właściwie głównym trendem było niestety hasło „jak najtaniej”. A wybór modeli czy kolorów był na drugim planie. Podobnie jak w zeszłym roku najbardziej popularne były czerwienie, brązy i grafit – bo są to najbardziej bezpieczne kolory pokrycia. Łatwo dobrać do nich kolor elewacji i pasują do otoczenia. Jeżeli już kogoś było stać na droższą dachówkę, to najczęściej wybierał Tegalit, bo jest to jedna z nowocześniejszych dachówek na rynku i pasuje współczesnych projektów. Myślę, że dopiero jak ludzi będzie stać na wszystko co im się podoba, na dachach zaczną się pojawiać oryginalne kolory czy modele dachówek.

Czy inwestorów trudno przekonać do nowości technologicznych – membran dachowych, taśm kalenicowych. I czy warto w takie akcesoria inwestować?

Zdecydowanie warto w nie inwestować, bo przecież zależy od nich komfort termiczny oraz szczelność dachu. Na szczęście te akcesoria już są ludziom znane więc nie muszę nikogo przekonywać, ani tłumaczyć zasadności ich stosowania.

Łukasz Budzyński
na dachu od:
– odkąd skończył 16 lat
ulubione narzędzie:
– młotek i nożyce
ulubiony model dachówki:
– nie mam ulubionego
najchętniej na dachu:
– na wiosnę
w wolnej chwili:
– najchętniej spędza czas z rodziną, gra w piłkę nożną i pływa
plusy bycia dekarzem:
– praca jest pasją, a każdy dach to okazja do zdobycia nowych umiejętności
plusy bycia SUPERDEKARZEM:
– możliwość zdobycia ciekawych nagród oraz udział w corocznej Gali SUPERDEKARZA

Które z membran dachowych szczególnie Pan poleca?

W tym roku najczęściej stosowałem membrany Divoroll Universal+ oraz Divoroll Kompakt. Są to membrany wysokiej jakości, które znakomicie sprawdzają się w Polskich warunkach atmosferycznych. Dotychczas nie miałem skarg ze strony klientów dotyczących złej wentylacji czy przeciekania dachu.

Jaką miał Pan w tym roku najciekawszą inwestycję?

Chyba nie było jakiejś jednej szczególnej inwestycji. Ja kładę głównie dachy domów jednorodzinnych i chociaż z pozoru projekty są do siebie podobne, każdy dach jest inny i wymaga nieco innych rozwiązań. Ale ze wszystkich dachów w tym roku jestem zadowolony.

Czy inwestorzy inwestowali w tym roku w kolektory słoneczne? Czy staje się to popularne?

Zainteresowanie kolektorami jest zauważalne i ludzie rzeczywiście widzą w nich duży potencjał. Niestety jak zwykle pojawia się jeden problem – cena. Zwykle klienci odkładają montaż kolektorów „na później”. Kilkakrotnie podczas budowy dachu uwzględnialiśmy w projekcie instalację kolektorów, by w przyszłości ich montaż przebiegał szybko i bezawaryjnie.

Czy tytuł „Superdekarza” pomaga w walce z kryzysem?

To zależy, czy ludzie chcą oszczędzać na jakości. Niestety tak się czasem zdarzało, że ludzie wiedząc, że jestem nagrodzonym dekarzem, rezygnowali już na wstępie, bo bali się, że będzie za drogo. Z drugiej strony większość klientów – na szczęście – nadal stawia na jakość, więc zleceń mi nie brakowało. A udział w programie daje przede wszystkim satysfakcję, spełnienie, no i możliwość wyboru nagród. Miejmy nadzieje, że ten zły czas na rynku szybko przeminie i będzie można w pełni cieszyć się pracą zamiast martwić się o koszty.

4.8/5 - (5 votes)

Data publikacji: 6 lutego, 2013

Autor:

4.8/5 - (5 votes)


Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Marzena
    czwartek, 9 kwietnia, 2020

    Niestety, jeśli inwestorzy oszczędzali na wykonawcach i na materiałach to te dachy nie będą zbyt trwałe. Przysłowie, że oszczędny traci dwa razy sprawdza się zawsze.

Podobne artykuły