Dobrze zaprojektowany parking wielopoziomowy

 

Podczas budowy parkingu w Nottingham wykorzystano pionowe miedziane panele o zróżnicowanej fakturze powierzchni. Ożywia to długie, proste elewacje typowe dla budynku użyteczności publicznej. Dzięki temu parking wielopoziomowy nabrał dynamizmu i znakomicie wpisał się w otoczenie, którego dominującym elementem jest ruchliwy węzeł drogowy.

6-piętrowy parking oferuje miejsca dla 950 samochodów i stanowi część kompleksu dworca kolejowego w Nottingham. Ma długość 112 metrów i wypełnia przestrzeń między północną częścią kolejową a południową ulicą Queens Road. W tle dominują szare budynki. Architekci z Leeds Studio stworzyli oryginalny projekt przez wdrożenie praktyki BDP – dodając szereg opasających budowlę miedzianych pionowych paneli aby uniknąć bryły typowej dla konstrukcji parkingowej. Panele wyrażają język architektury, rozciągając się na ścianie kurtynowej, jak i otwartych tarasach parkingowych, by ostatecznie zostać przełamane wyłącznie przez betonowy zarys konstrukcji windy na elewacji zachodniej. Gama powierzchni miedzianych wykorzystana w Nottingham obejmuje zarówno wstępnie patynowaną miedź jednorodną, jak i warianty o nieco mniej intensywnej patynie odsłaniającej wręcz materiał podłoża. Użyta została także miedź standardowa w fabrycznej wersji wykończenia z jasnobrązową, wstępnie patynowaną powłoką zewnętrzną wraz ze stopem miedzi i aluminium. Charakteryzuje się on trwałą złotawą barwą, dzięki której można było uwydatnić określone elementy otoczenia budynku. Pozornie panele tworzą kompozycję przypadkową i abstrakcyjną, jednak ich aranżacja bazuje na zasadzie zastosowania ograniczonej gamy modułów występujących w trzech szerokościach: 210 mm, 420 mm i 840 mm. Zachowane zostały między nimi określonej wielkości wolne przestrzenie: 105 mm, 210 mm oraz 420 mm. Panele mają w większości wysokość 2870 mm i tylko niektóre z nich są krótsze (1470 mm), tworząc zwieńczenie budynku tam, gdzie podstawa okładziny elewacyjnej została podniesiona.

Barwy w mozaice

Dobrze zaprojektowany parking wielopoziomowyFoto: Chris Hodson

Kompozycja tworzy mozaikę barw, która bazuje na wyraźnie zarysowanych opaskach wzdłuż całego budynku. Dzięki temu przełamany został korpus betonowy widoczny w tle, typowy element wielopoziomowych parkingów samochodowych, a także ściana kurtynowa. Uzyskany efekt jest wyraźny zwłaszcza na dwóch dłuższych elewacjach, gdy ogląda się je z jadącego samochodu lub pociągu. Oprócz zastosowania warstw materiałów, także dobór barw odzwierciedla różnorodne aspekty lokalizacji parkingu. Główny architekt projektu, Antony Hall, wyjaśnia: -Płyty miedziane użyte po stronie północnej występują w dominującej części w odcieniach zieleni. Podkreśla to nowoczesność bliskiego dworca kolejowego. Z kolei panele po stronie południowej są głównie w brązowych odcieniach miedzi, dopasowując się do ceglanych ścian starych magazynów i innych konstrukcji widocznych na terenie objętym ochroną konserwatorską po drugiej stronie ruchliwej drogi. Najważniejsze punkty obserwacyjne w okolicy zostały uwydatnione elementami miedzianymi w odcieniach złota. Ten sam zabieg zastosowaliśmy w celu podkreślenia pionowych konstrukcji ciągów komunikacyjnych. Zdołaliśmy dzięki temu stworzyć nieprzerwany bieg odcieni różnych barw miedzi dookoła całego budynku, zaczynający i kończący się na szybie windy na zachodniej elewacji. W projekcie uwzględniliśmy także postępujące z czasem naturalne zmiany barw powierzchni miedzianych pod wpływem czynników otoczenia. Zwykle w budynkach wielopoziomowych parkingów rozwiązania architektoniczne podporządkowane są względom poruszania się pojazdów i innym kwestiom technicznym, często ograniczającym je do aspektów czysto utylitarnych. Jednak różnorodne kombinacje powierzchni i form dostępnych dziś dzięki użyciu miedzi pozwalają autorom projektów na twórcze użycie gołych elewacji budynków prawie tak samo, jak malarz ma szansę wykorzystać czyste płótno malarskie. Konstrukcja w Nottingham to tylko jeden z wielu przykładów wdrożenia tej idei w życie. Autor tekstu: Chris Hodson

Dobrze zaprojektowany parking wielopoziomowyFoto: Chris Hodson

Data utworzenia: 29.03.2013


Komentarze

  • Jan napisał(a):

    Udany projekt wielopoziomowego garażu. Jak widać możliwe jest zrobienie budowli, która nie szpeci widoku swoim wyglądem a wręcz przeciwnie jest jego perełką. Tak powinno być też u nas. Do dziś pamiętam jak jadąc kiedyś nocą przez jakąś miejscowość w Bawarii zobaczyłem zakład przemysłowy (przypominał elektrownię) pięknie iluminowany z doskonale podświetlonym różnymi kolorami biurowcem. Wyglądało to znakomicie mimo, iż był to tylko jakiś zakład. Jak widać można.

dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Podobne artykuły