Niezwykła rzeźba z giętego drewna główną atrakcją CLERKENWELL DESIGN WEEK
Spektakularna instalacja THE INVISIBLE STORE OF HAPPINESS składa się z mocnej, giętej na parze ramy, która przechodzi w cieńsze, skręcone i przeplatające się taśmy, zbiegające się w wirującej przestrzeni faktur i kształtów.
Autorem pomysłu jest Sebastian Cox – projektant znany z ręcznego wytwarzania mebli z materiałów odnawialnych pochodzących z brytyjskich lasów. Cox zainteresował się prowadzonymi przez AHEC badaniami Oceny Cyklu Życia (Life Cycle Analysis – LCA), dzięki którym możliwe jest określenie wpływu na środowisko projektów wykonanych ze wszystkich gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Zgłębianie tego tematu doprowadziło go do dyrektora AHEC na Europę – Davida Venables.
Kiedy rozpoczęliśmy ten projekt, nie mieliśmy pojęcia, czym to się skończy – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę – wiedzieliśmy za to, że powstanie instalacja ambitna, perfekcyjnie wykonana i dająca do myślenia. Naszym zadanie polegało na tym, by wybrać właściwych ludzi, zaufać im i pozwolić im swobodnie działać. W procesie tworzenia ważne są relacje międzyludzkie i przy każdym takim projekcie uczymy się czegoś nowego o współpracy między ludźmi – uważam, że to niezwykle cenne doświadczenie.
Do współpracy Sebastian Cox zaprosił Laurę Ellen Bacon, ponieważ zawsze podziwiał jej wrażliwość artystyczną i poetyckie rzeźby z drewna wierzby.
„Jestem rzeźbiarką, więc szczególnie podobało mi się doskonalenie formy, które było możliwe dzięki pracy z tymi gatunkami drewna – przyznała Laura Ellen Bacon. Stworzyliśmy instalację, która jest elastyczna, a zarazem stabilna”.
Powstanie THE INVISIBLE STORE OF HAPPINESS
Amerykański klon oraz wiśnia zostały uformowane w eliptyczną ramę z ogromnymi łukami z drewna giętego na parze i elementami połączonymi na czopy bez użycia kleju.
Dzięki specjalistycznym maszynom, elementy tego stelażu można było pociąć na listwy i poddać gięciu i skręceniu, najpierw jednak drewno zostało namoczone w wodach Tamizy w pobliżu warsztatu Sebastiana Coxa w Woolwich. Następnie listwy były formowane ręcznie, układane i skręcane w przestrzeni, tworząc wirującą formę kształtów i tekstur, utrzymaną w ryzach potężnego stelaża.
Największym wyzwaniem była wielka niewiadoma, którą poznawaliśmy tydzień po tygodniu, wymieniając się pomysłami i rozwiązaniami twórczymi – wyznaje Sebastian Cox. Zastanawialiśmy się, czy uda się gięcie na parze, czy obrabiarka wytrzyma tyle godzin pracy, czy dłuta się nie zużyją, gdy będziemy robić otwory w łuku, czy połączenia na zamek wytrzymają, czy listwy się zegną, czy konstrukcja zmieści się w drzwiach warsztatu. Odpowiedzi na te pytania poznawaliśmy po niezliczonych próbach, odkryciach, eksperymentach i stworzonych prototypach. W instalację włożyliśmy naszą pasję do tworzenia, ale także nieprzespane noce i długie godziny dyskusji. Jest to największy projekt, jakiego podjęliśmy do tej pory – nie udałoby się to nam, gdyby nie kreatywność Laury, jej doświadczenie i spokojna natura.
ASPEKT ŚRODOWISKOWY
Amerykańskie lasy liściaste są zarządzane w zrównoważony sposób. Dodatkowo AHEC już od kilku lat inwestuje w projekt Oceny Cyklu Życia dla wszystkich gatunków amerykańskiego drewna liściastego, dzięki której jest możliwe sprawdzenie wpływu produktu wykonanego z surowca na środowisko i tworzenie profili środowiskowych projektów. Taki profil został stworzony także dla instalacji „The Invisible Store of Happiness”.
Miękki klon amerykański
Wygląd miękkiego klonu amerykańskiego jest bardzo zbliżony do twardego klonu amerykańskiego. Drewno bielu jest jasne, a drewno twardzieli ma kolor od jasno- do ciemnoczerwonobrązowego. Miękki klon amerykański często używany jest do produkcji mebli, boazerii oraz stolarki wewnętrznej, łatwo poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej.
Wiśnia amerykańska
Wiśnia amerykańska to wysokiej klasy drewno z jasnokremową bielą i wyrazistą czerwonobrązową twardzielą. Charakteryzuje się drobnym, jednolitym usłojeniem o prostych włóknach oraz gładką strukturą. Gatunek zdobył popularność ze względu na subtelny rysunek słojów i ciepłą kolorystykę, ma szeroką gamę zastosowań w produktach, takich jak stolarka architektoniczna, meble, szafki kuchenne, podłogi oraz instrumenty muzyczne. Jest drewnem o średniej gęstości i dobrze poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej, posiada średnią wytrzymałość i odporność na obciążenia dynamiczne.
AHEC – Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego od ponad 20 lat zajmuje się promocją amerykańskiego drewna liściastego w Europie i z powodzeniem buduje unikalną i kreatywną markę wszystkich jego gatunków, wspierając tak nowatorskie projekty jak The Invisible Store of Happiness przedstawiony na Clerkenwell Design Week, www.americanhardwood.org
Clerkenwell Design Week jest jedna z najpopularniejszych imprez w kalendarzu designu. Zorganizowany po raz szósty festiwal jest tłumnie odwiedzany przez brytyjskich i międzynarodowych designerów. W ubiegłym roku w imprezie wzięło udział ponad 32 tys. architektów i projektantów oraz 250 marek. W ciągu ostatnich dwudziestu lat unikalne domy w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell zostały zaadoptowane na studia i pracownie przez architektów, projektantów i artystów.
Sebastian Cox zdobył uznanie jako artysta, który wykorzystuje dawną technikę krótkiej rotacji drzew, pozyskując surowiec z systematycznie wycinanych drzew, co przyczynia się do tworzenia zdrowych i zróżnicowanych gatunkowo lasów. Charakterystyczną cechą projektów Coxa jest prosta forma, funkcjonalność, powściągliwość, lekkość i trwałość.
Laura Ellen Bacon – brytyjska artystka większość prac tworząca w miejscu ich przeznaczenia, czyli w plenerach i miejskich pejzażach a jej rzeźby można podziwiać między innymi w Chatsworth, w londyńskim centrum Somerset House oraz New Art Centre w Roche Court.
Autentyczne dzieło sztuki,taka instalacja z giętego drewna jest fantastyczna.Chciałbym móc ją kiedyś obejrzeć osobiście i inne podobne z drewna instalacje.