Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu

Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu
Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu 

Budynek dworca Wałbrzych Szczawienko ma ponad 165 lat. Od 38 lat nie był on remontowany, a od lat 90 stał opustoszały. Z zapadniętego dachu lała się woda, sufit odpadał. Budynek popadł w całkowitą ruinę. A przecież był pierwszym dworcem górskim w Sudetach i miejscem łączącym Morze Bałtyckie ze Śródziemnym.

Na szczęście miasto przejęło budynek dworca od kolei i postanowiło go wyremontować i utworzyć centrum przesiadkowe. PKP PLK S.A. zadeklarowało pomoc. Inwestycja wyniosła 6 541 769 mln zł, z czego 2,5 mln dotacji przyznała Unia Europejska. Remont dworca kolejowego był przedsięwzięciem skomplikowanym i prowadzonym pod nadzorem konserwatora zabytków.

Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu

Przetarg na całą inwestycję wygrała firma TWS GB z, która słynie z realizacji zabytkowych obiektów, w tym remontu XVIII-wiecznej kopalni „Julia”. Dach dworca pierwotnie pokryty był łupkiem, już po wojnie kilkakrotnie pokryto go papą. Niestety już na samym początku okazało się, że prace się znacząco przedłużą. Po odkryciu starego dekowania bowiem okazało się że więźba dachowa zarówno na budynku „C”, jak i „D” jest całkowicie zniszczona przez szkodniki i wymaga całościowej wymiany. Konstrukcję dachową wymieniała firma „DACH KONSTRUKTOR” Waldemara Ciesielskiego.

Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu. Fot. Arkadiusz Nita
Fot. Arkadiusz Nita

Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu

Dach pokryty został blachą cynkowo-tytanową SILESIA o grubości 0,8 mm, w kolorze CARBON. Na deskowaniu ułożono papę, na niej zaś matę strukturalną, potem blacha na rąbek (ponad 6 ton). Prace na dachu trwały blisko rok. Przerwy w pracach dekarskich wynikały z podjęcia przez inwestora decyzji o całkowitej wymianie więźby dachowej, a także ze względu na przedłużającą się zimę. Prace na dachu nie należały do łatwych. Znajduje się na nim bowiem 7 kominów, dwa okna połaciowe i 6 klap dymowych. Łączna powierzchnia dachów to ponad 1000 m². Szablon kominowy firmy „SOREX” okazał się bardzo pomocnym narzędziem do wykonania obróbek okien i kominów. Zamontowano rynny fabryczne.

Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu

Kontakt
Pro.Dach Paweł Bojzan
ul. Basztowa 17/2, 58-316 Wałbrzych
tel. kom. 501 682 099, 608 828 427
e-mail: pro.dach@wp.pl


Remont dworca kolejowego w Wałbrzychu
4.9 (98.95%) 19 głos[ów]

dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Zobacz także