Wykorzystanie miękkiego cynku RHEINZINK przy obróbkach komina i krawędzi dachów

 

Do wykonania obróbek przy kominach, ścianach czy lukarnach, do dachów dachówkowych lub łupkowych wymagany jest materiał o odpowiedniej plastyczności, a przede wszystkim trwałości. RHEINZINK posiada takie rozwiązanie: miękki cynk, który umożliwia wykonanie estetycznych połączeń na trzy sposoby: metodą felcowania, w technice miękkiego lutowania lub klejenia. Dostępny w gotowej do użycia w wersji „gładkiej” lub „karbowanej”, jest przyjaznym dla środowiska produktem ponownie przetwarzalnym w 100 %.

Dzięki wyjątkowej plastyczności miękkiego cynku RHEINZINK wykonanie trwałych obróbek jest teraz niezwykle łatwe. Z „gładkiej” wersji miękkiego cynku możliwe jest wykonanie kołnierzy dostosowanych do różnych spadków i geometrii dachów dachówkowych lub łupkowych. Dostosowując się do kształtu dachówki sięgają jej najwyższego punktu zapewniając optymalne odprowadzenie wody. „Karbowana” wersja miękkiego cynku RHEINZINK jest używana do wykonania dolnego połączenia obróbki komina z dachówką. Ten fałdowany element umożliwia precyzyjne wykonanie obróbki na każdym dachu. Poniżej opisano cztery warianty wykonania obróbki komina.

Metoda felcowania

Wykonanie detali narożnych przy kominie od strony okapu oraz kalenicy odbywa się metodą felcowania, używając techniki rąbka pojedynczego i podstawowych narzędzi blacharskich. Po odmierzeniu odpowiedniej długości pasa blachy w wersji karbowanej mocujemy go do komina za pomocą pasków, wcześniej wyciętych ze zwykłej blachy cynkowo- tytanowej. Karbowanie znacznie ułatwia dopasowywanie blachy i przyczynia się do zwiększenia szczelności całej obróbki komina. Następnie za pomocą nożyc i szczypców formowany jest zakład na przedniej i bocznej blasze, przy czym na ostatnim kawałku bocznej blachy formowany jest zakład do podłączenia kołnierza tylnego. Do wykonania bocznej i tylnej blachy używamy gładkiej wersji miękkiego cynku, które łączymy szczypcami i ostatecznie zaklepujemy plastikowym młotkiem.

Połączenia od strony okapu

Dopasowanie blachy
Przygotowanie rąbka pojedynczego
Wykończenie połączenia

Połączenia od strony kalenicy

Przygotowanie rąbka kołnierza tylnego
Zaciśnięcie rąbka
Doklepanie rąbka młotkiem plastikowym

Innym sposobem wykonania połączenia tylnego kołnierza od strony kalenicy jest możliwe przez wcześniejsze rozplanowanie arkuszy miękkiego cynku. W tym celu kołnierze boczne są wycinane, gięte i dopasowywane do kształtu fartucha, tak, aby fartuch kołnierza sięgał do najwyższego punktu kolejnej dachówki.

Korzyść: woda nie dostaje się pod blachę do konstrukcji i otrzymujemy w ten sposób trwałą obróbkę bez użycia silikonu, uszczelniaczy czy kleju.

Połączenie od strony kalenicy

Przygotowanie kołnierza
Połączenie kołnierza bocznego z fartuchem
Gotowa obróbka od strony kalenicy

Metoda lutowania

Wykorzystanie zalet cynku, jakim jest możliwość lutowania jest widoczne przede wszystkim w tej technice. Możliwość wykonania szczelnego i wytrzymałego połączenia metodą miękkiego lutowania jest cechą charakterystyczną dla blachy RHEINZINK. Zakład przy lutowaniu fartuchów oraz bocznych przednich kołnierzy powinien wynosić 10-15 mm – to w zupełności wystarcza, by mieć wytrzymałe i pewne połączenie. Na stronę www.rheinzink.pl możecie Państwo bezpłatnie pobrać szczegółowe informacje dotyczące techniki miękkiego lutowania.

Lutowanie od strony okapu
Lutowanie od strony kalenicy
Wykończony szew lutniczy

Metoda klejenia

Trwałość połączeń klejonych zależy przede wszystkim od staranności ich wykonania. Zakład punktów klejonych powinien wynosić ok. 15 mm. Dociskając trzonkiem młotka klej jest wtłaczany pomiędzy zakładami miękkiego cynku. Fartuch oraz kołnierz boczny są delikatnie zawinięte, co skutkuje powstaniem uszczelnionego połączenia. Do klejenia używane są odpowiednie dwustronne taśmy butylowe; najlepiej w kolorze cynku. Jeśli połączenie klejone zostało wykonane prawidłowo, klej częściowo wypłynie po bokach szwu.

Użycie paska klejącego
Przygotowanie połączenia klejonego
Zawjanie fartucha/kołnierza bocznego

Odporność materiału na korozję dzięki naturalnie powstającej patynie gwarantują, iż miękki cynk RHEINZINK zachowuje swoje właściwości przez bardzo długi okres czasu, bez konieczności konserwacji. Co więcej, w oparciu o badania balansu ekologicznego niezależnej Rady Niemieckiego Instytutu Budownictwa i Środowiska (Institut Bauen und Umwelt e.V.) RHEINZINK został uznany za materiał ekologiczny w całym cyklu swojego życia. Dlatego jest zalecany jako trwały i estetyczny materiał dla współczesnego budownictwa.

Czy dam radę samodzielnie?

Niniejsza publikacja stanowi wycinek tych kilku możliwości wykonania trwałych obróbek przy kominie, brzegów dachu czy przebić z wykorzystaniem miękkiego cynku RHEINZINK. Pełna wersja instrukcji znajduje się na stronie internetowej producenta oraz jest wysyłana do wykonawców na CD/DVD po wypełnieniu formularza lub po zgłoszeniu telefonicznym 022 789 91 91. Zagadnienia związane z miękkim cynkiem będą poruszane przez RHEINZINK także na organizowanych w okresie zimowym szkoleniach i warsztatach dla dekarzy.

Po lewej: RHEINZINK. Miękki cynk „gładki”. Po prawej: RHEINZINK. Miękki cynk „karbowany”

Podstawowe dane:
• Trwały materiał bez konieczności konserwacji
• Plastyczność pozwalająca wykonać najbardziej newralgiczne połączenia na dachach z dachówki lub łupka
• Gotowy do użycia w standardowo przycinanych długościach • Łatwy materiał do obróbki metodą felcowania lub lutowania miękkiego
• Alternatywa dla obróbek z blach powlekanych lub metali ciężkich
• W 100 % przyjazny dla środowiska produkt budowlany


Wykorzystanie miękkiego cynku RHEINZINK przy obróbkach komina i krawędzi dachów
5 (100%) 1 głos[ów]

dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Zobacz także