Samochód fachowca

Diabeł tkwi w szczegółach

Od tego roku w salonach marki Volkswagen Samochody Użytkowe dostępna jest pełna paleta produktów z napędem na cztery koła 4MOTION. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie rozwiązania zastosowane zostały w modelach spod znaku VW i czym charakteryzuje się ten typ napędu.

Volkswagen z napędem na cztery koła cieszą się szczególnym zainteresowaniem firm, które zmuszone są funkcjonować w trudno dostępnych regionach np. na obszarach górzystych. Z takich samochodów korzystają najczęściej firmy budowlane oraz służby ratunkowe. Dodajmy, że w Europie udział samochodów z napędem na cztery koła w całej sprzedaży marki Volkswagen Samochody Użytkowe wynosi około 20%.

Najdłuższej z napędem na cztery koła sprzedawany jest Transporter, który w serii T3 w 1985 roku został wyposażony w napęd Syncro. W 2009 roku paletę wzbogacił produkowany w Poznaniu Caddy 4MOTION, a od 2010 roku dostępny jest pickup Amarok. W tym roku we współpracy z austriacką firmą Achleitner Volkswagen wprowadził do sprzedaży Craftera 4MOTION.

diabel-tkwi-w-szczegolach

Duża masa tego ostatniego wymagała zastosowania specjalnej konstrukcji napędu. Skorzystano z systemu firmy Achleitner z przełożeniem terenowym (2,5:1). System ten rozdziela siły w sposób stały między obie osie w stosunku 50:50 i posiada seryjną blokadę mechanizmu różnicowego w przekładni rozdzielczej i na tylnej osi. Jako opcję można zamówić także blokadę przedniej osi. Gdy włączone są wszystkie blokady, każde z kół może przenosić samodzielnie do 100 procent momentu napędowego.

Firma Achleitner wprowadziła wiele zmian do przedniej osi z niezależnym zawieszeniem kół i sztywnej osi tylnej. Wzmocnione zostały sprężyny z większą drogą ugięcia, amortyzatory z progresywną charakterystyką są bardziej twarde, zmodyfikowane zostały także stabilizatory. Zmiany te spowodowały podwyższenie nadwozia o około dziesięć centymetrów, w zależności od rodzaju opon (terenowe lub drogowe). Crafter 4MOTION jest napędzany wyłącznie najmocniejszym silnikiem bi-turbo o mocy 164 KM. Dopuszczalna masa całkowita wynosi od 3500 kg (Crafter 35) do 5000 kg (Crafter 50).

diabel-tkwi-w-szczegolach

W odróżnieniu od stosowanego wcześniej, regulowanego mechanicznie modułu Haldex2 w Volkswagenach T5, nowe sprzęgło wielotarczowe sterowane jest elektronicznie. Dlatego ciśnienie oleju wewnątrz sprzęgła, potrzebne do rozdziału momentów obrotowych na tylne koła, nie jest już generowane przez różnicę prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, lecz przez pompę elektryczną. Jednocześnie zbiornik ciśnieniowy pozwala na tymczasowe odłączenie pompy elektrycznej i w ten sposób zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki sterowanemu elektronicznie zaworowi ciśnienie ze zbiornika może być przekazywane na tarcze sprzęgła, a wysokość ciśnienia reguluje w sposób płynny przepływ sił na tylne koła. W ekstremalnym przypadku możliwe jest nawet przekazanie 100 procent momentu obrotowego na tylną oś. Sprzęgło Haldex napędzane jest przez wał Kardana.

Dla Transporterów 4MOTION z 6-biegową przekładnią manualną dostępna jest większa paleta silników – TDI o mocy 140 KM i 180 KM oraz silnik TSI o mocy 204 KM. W połączeniu z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym i silnikiem benzynowym dostępna jest również kombinacja napędu na wszystkie koła i 7 stopniowej automatycznej skrzyni biegów DSG.

Najmłodszym członkiem rodziny Transporterów z 4MOTION jest Rockton. To typowo terenowy Transporter przeznaczony do dowożenia ludzi i sprzętu do trudno dostępnych miejsc.

Rockton bazuje na Transporterze Kombi, lecz dzięki seryjnemu napędowi na wszystkie koła dysponuje o wiele lepszą przyczepnością na nieutwardzonych drogach. Jego główne elementy to stały napęd na wszystkie koła 4MOTION ze sprzęgłem Haldex IV generacji, seryjna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi i podwyższone o 30 mm zawieszenie oraz mocniejsze amortyzatory (DMC 3,2 t).

diabel-tkwi-w-szczegolach

Jeśli chodzi o Amaroka, specjalnie dla tego modelu przygotowano trzy różne układy przenoszenia napędu: stały napęd na wszystkie koła, załączany napęd na wszystkie koła i napęd na tylne koła (4×2). Ten ostatni przeznaczony jest dla podstawowej wersji Amaroka.

Najbardziej zaawansowaną konstrukcją jest Amarok 4Motion z załączanym napędem na wszystkie koła i czerwoną „4” w napisie. Wykorzystuje on sprawdzone w pickupach sprzęgło kłowe w skrzyni rozdzielczej. Po naciśnięciu przycisku załącza się stałe przenoszenie siły na obie osie w stosunku 50:50. Do najtrudniejszych zadań przekładnia ma dodatkowo przełożenie redukcyjne. Pozwala to na pokonywanie wyjątkowo trudnych odcinków, 100-procentowe wzniesienia nie stanowią żadnej przeszkody nawet przy pełnym obciążeniu. Ponadto pakiet resorów Heavy Duty z trzema głównymi i dwoma dodatkowymi piórami gwarantuje dużą odporność na przeciążenia i jednakowy komfort niezależnie od stopnia załadowania.

Napędzany w sposób stały na wszystkie koła Amarok 4Motion z czarną „4” jest bardziej komfortowy. Pozwala on poczuć zalety napędu na wszystkie koła także na utwardzonych drogach. Mechanizm różnicowy typu Torsen jest nowością w tej klasie. Rozdziela on siły napędowe w sposób zmienny między przednią a tylną oś; w podstawowym ustawieniu siły są rozdzielane w stosunku 40:60. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie doskonałej dynamiki jazdy połączonej z dobrą trakcją.

diabel-tkwi-w-szczegolach

Wszystkie warianty napędu posiadają ponadto elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, która dzięki automatycznym ingerencjom w układ hamulcowy poprawia trakcję na wszystkich rodzajach podłoża. Dla Amaroków, które będą musiały wykonywać wyjątkowo trudne zadania, jako opcja oferowana jest mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.

Na koniec kilka słów o modelu Caddy. Wszystkie wersje tego auta dostępne są z napędem 4MOTION, zarówno z krótkim, jak i długim rozstawem osi (Caddy Maxi). Samochód może być napędzany jednym z ośmiu silników. W ofercie są dwa silniki TSI doładowywane turbosprężarką o mocy 85 i 104 KM oraz sześć wysokoprężnych o zakresie mocy od 75 do 140 KM. W ofercie są także silniki zasilane gazem: ziemnym – EcoFuel o mocy 109 KM oraz LPG – BiFuel o mocy 102 KM.

5/5 - (8 votes)

Data publikacji: 28 czerwca, 2012

Autor:

5/5 - (8 votes)

Tagi:

Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły