Energooszczędność w twoim domu
Edukacyjny projekt Energooszczędność w moim domu prowadzony jest po to, aby zwiększyć świadomość społeczną w zakresie rozwiązań, które podnoszą standard energetyczny domu i mieszkania. W ramach tej ciekawej inicjatywy można zapoznać są z korzyściami wynikającymi ze stosowania systemów zmniejszających zużycie energii.
Do kampanii należy wielu partnerów: NSG Group – właściciel marki Pilkington, ROCKWOOL, Skanska Residential Development Poland, VELUX, a także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej, Stowarzyszenie Architektów Polskich. Ostatnio zaś dołączyli Pracodawcy RP, reprezentujący 7,5 tys. firm z wszystkich branż, największa organizacja ludzi biznesu w naszym kraju.
Co to za projekt?
Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy mają małą świadomość na temat korzyści ekonomicznych i środowiskowych, jakie wynikają z mieszkania w domach o niskim zapotrzebowaniu na energię. To ma istotny wpływ na rozwój budownictwa energooszczędnego w naszym kraju, gdyż niewiedza go hamuje. Problem jest poważny – przepisy unijne zobowiązują Polskę do sukcesywnego podnoszenia standardów energetycznych budynków. A od 2021 roku każdy nowy budynek będzie musiał wykazać się niemal zero energetycznym standardem, aby mógł uzyskać pozwolenie na użytkowanie.

Inicjatorzy projektu postanowili zintensyfikować działania, po to aby, każdy zainteresowany dowiedział się jak najwięcej o tym, co to znaczy energooszczędność budynku. W ich efekcie pojawiło się już kilkaset publikacji, w prasie i Internecie, przedstawiających korzyści z mieszkania w domach o niskim zapotrzebowaniu na energię. Prężnie też działa profil fejsbukowy Energooszczędność w moim domu, gdzie można znaleźć szczegółowe informacje i wiadomości z rynku.
Co to znaczy budować bardziej energooszczędnie?
To zazwyczaj proste rozwiązania, które należy wziąć pod uwagę już w procesie projektu domu. Należą do nich usytuowanie geograficzne, zwiększenie liczby okien o dobrych właściwościach izolacyjnych i wpuszczenie do domu większej ilości energii słonecznej. To wszystko sprzyja poprawie bilansu energetycznego budynku. Ale takich rozwiązań jest znacznie więcej i trzeba o nich mówić. I właśnie to jest przedmiotem kampanii Energooszczędność w moim domu, która jest prowadzona od początku 2013 roku. Patronat medialny nad kampanią sprawuje pięć instytucji związanych z ochroną środowiska i zielonym budownictwem: Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej, Green Cross Poland, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Stowarzyszenie Architektów Polskich i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miesiąc temu do inicjatywy dołączyła kolejna organizacja: Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej. Pomysłodawcą i wykonawcą projektu jest firma konsultingowa Effective Public Relations.

Po latach widać, że świadomość w zakresie energooszczędności bardzo wzrosła i ten trend ciągle rośnie. Projektanci, producenci, budowlańcy zmieniają poszczególne swoje procesy produkcji aby użytkownikom żyło się lepiej i ekologicznie. Wszystko dla ogólnego dobra wszystkich.