KLAAS K950 – popularny żuraw ciesielsko-dekarski na 3-osiowym samochodzie ciężarowym
Firma KLAAS, założona w 1933 roku w Niemczech, to znane rodzinne przedsiębiorstwo, wytwarzające między innymi żurawie ciesielsko-dekarskie, szeroko stosowane i powszechnie cenione w całej Europie. Jednym z wiodących w tej kategorii modeli jest żuraw oznaczony symbolem KLAAS K950 i kojarzony z 2-osiowymi samochodami ciężarowymi (DMC do 16 ton).
Typowe zastosowanie tego żurawia obejmuje prace przy sporych budynkach, konstrukcjach stalowych czy obiektach sakralnych. Dziś, po ponad trzech latach od debiutu rynkowego, ta sprawdzona konstrukcja przechodzi do „wyższej kategorii wagowej”, ponieważ została zintegrowana na podwoziach samochodów ciężarowych trzyosiowych ze skrętną ostatnią osią i z dopuszczalną masą całkowitą na poziomie 18 i 20 ton.
Żuraw samochodowy KLAAS K950 to 44-metrowa wysokość haka i możliwość transportowania ładunków o maks. masie do 5 ton przy wysięgu do 6,5 metrów (standardowy udźwig roboczy to 3 tony). Konstrukcja może podnosić ładunek o masie 350 kg do 38 metrów wysięgu bocznego przy maksymalnej wysokości 14 metrów. Parametry udźwigowe i wysięgowe to efekt rozwiązań konstrukcyjnych, zastosowanych w tym żurawiu. Maszyna wyposażona jest m.in. w najnowszy typ masztu TFR, podpory w układzie V, system automatycznego poziomowania, a także dwa siłowniki wierzchołka i podwójne siłowniki wypadowe. Warto w tym miejscu zauważyć, że hydraulicznym rozkładaniem wierzchołka można sterować z poziomu pilota, co świetnie się sprawdza na ciasnych budowach, czy też podczas pracy żurawia w trybie podestu roboczego lub przy montażu szyb. Kolejne istotne atrybuty żurawia K950 to m.in. wyciągarka teleskopu, układ sterowania, ciągła rotacja 360 stopni, nowoczesna koncepcja napędu – o czym później – a także pełna obudowa, halogeny LED na maszcie i opcjonalna możliwość wyposażenia konstrukcji w podest roboczy (oznaczony symbolem HA) oraz system mocowania akcesoriów.
Zintegrowanie tego uniwersalnego żurawia z 3-osiowym samochodem o skrętnej ostatniej osi, to zabieg, który znacząco poprawił promień zawracania konstrukcji, co jest istotną zaletą przy pracach w ciasnych aglomeracjach miejskich. Jest w tym jednak jeszcze jeden pozytywny skutek, swoisty „bonus”: dzięki większej masie centralnej poprawione (zwiększone) zostały również boczne zakresy pracy żurawia.
Na omówienie zasługuje też wspomniany wcześniej nowoczesny napęd, ponieważ K950 od niedawna oferowany jest z napędem hybrydowym, co oznacza że może być napędzany oddzielnym silnikiem diesla (Kubota D1305 o mocy 25,2 kW) lub silnikiem elektrycznym 400 V. To drugie rozwiązanie pozwala tanio zasilać go z lokalnej sieci elektrycznej w miejscu pracy, a przy tym żuraw pracuje niezwykle cicho i nie zanieczyszcza powietrza (silnik elektryczny nie generuje spalin). Silnik wysokoprężny o wystarczającej mocy 34 KM to rozwiązanie na wypadek raczej krótkoterminowej eksploatacji żurawia lub wykorzystywania go na mniejszych budowach, na których dostęp do energii elektrycznej jest utrudniony lub po prostu go nie ma. Silnik ten jest na stałe zaizolowany akustycznie, by osiągnąć niską, całkowicie dopuszczalną emisję hałasu.
Lift Polska
tel. 796 388 026
e-mail: biuro@lift-polska.pl
www.lift-polska.pl
ciekawy artykuł
Żuraw Klaas K950jest bardzo wydajnym i nowoczesnym urządzeniem niezwykle przydatnym na prowadzonych budowach.Warto zainwestować w ten żuraw i mieć pewność,że nas nie zawiedzie w trakcie wykonywania prac wysokościowych.