Samochód fachowca

Mercedes Citan – wersje i silniki

Nowy Citan poszerza ofertę samochodów użytkowych Mercedesa. Gama modelowa najnowszego dostawczaka z gwiazdą na masce obejmuje trzy warianty (Furgon, Mixto i Kombi) i trzy długości nadwozia – przyjrzyjmy się z bliska, jak prezentują się poszczególne wersje oraz silniki.

Zacznijmy od jednostek napędowych: Citan oferuje szeroką gamę silników, z czego podstawowy diesel o pojemności 1,5 l występuje w trzech wariantach: 108 CDI (moc 75 KM, moment obrotowy 180 Nm), 109 CDI (moc 90 KM, moment obrotowy 200 Nm) oraz 111 CDI (moc 110 KM, moment obrotowy 240 Nm). Gamę uzupełnia doładowany silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o pojemności skokowej 1,2 litra, dostępny w wersji Citan 112 (114 KM, moment obrotowy 190 Nm). Obecnie w sprzedaży znajdują się Citany 108 CDI i 109 CDI, zaś warianty Citan 111 CDI i Citan 112 uzupełnią ofertę latem 2016 roku.

Model Paliwo Pojemność skokowa Moc Moment obrotowy
Citan 108 CDI olej napędowy 1461 cm³ 75 KM przy 4000 obr./min 180 Nm przy 1750-2500 obr./min
Citan 109 CDI olej napędowy 1461 cm³ 90 KM przy 4000 obr./min 200 Nm przy 1750-3000 obr./min
Citan 111 CDI olej napędowy 1461 cm³ 110 KM przy 4000 obr./min 240 Nm przy 1750-2750 obr./min
Citan 112 benzyna benzyna 1192 cm³ 114 KM) przy 4500 obr./min 190 Nm przy 2000-4000 obr./min

W przypadku silników wysokoprężnych o najniższych mocach, przeniesienie napędu wykonują pięciobiegowe skrzynie biegów, natomiast w przypadku diesla o najwyższej mocy i silniku benzynowym zastosowanie znajduje sześciobiegowa przekładnia. We wszystkich przypadkach kierowca zmienia biegi za pomocą wygodnej w obsłudze dźwigni dżojstikowej na konsoli środkowej, a napęd jest przenoszony na koła przednie.

Ułatwieniem dla kierowcy jest seryjnie montowany wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu, który za pomocą strzałki w górę lub w dół pokazuje celowość zmiany biegów ze względu na zużycie paliwa i dynamikę jazdy. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 60 litrów.

W wyposażeniu seryjnym nowego Citana z silnikiem benzynowym i jako opcja dla wersji z silnikami wysokoprężnymi dostępny jest pakiet BlueEFFICIENCY, który obniżaja zużycie paliwa. BlueEFFICIENCY obejmuje między innymi funkcję ECO Start-Stop, opony o zoptymalizowanym oporze toczenia, a także zarządzanie akumulatorem i alternatorem. Zarządzanie alternatorem umożliwia odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania, redukując w ten sposób pobieraną z alternatora moc i tym samym zużycie paliwa.

Citan dostępny jest w trzech wariantach (Furgon, Mixto i Kombi), trzech długościach nadwozia oraz kilku wariantach układu drzwi, a bazą obszernej oferty jest Furgon o trzech długościach 3,94 m (Kompakt) poprzez 4,32 m (Długi) po 4,71 m (Ekstra Długi). Długość ładowni furgonu wynosi odpowiednio 1,36 m, 1,75 m albo 2,13 m (Kompakt, Długi, Ekstra Długi), zaś przestrzeń ładunkowa wynosi odpowiednio 2,4 m³, 3,1 m³ albo 3,8 m³. Ładowność wynosi od 490kg (Kompakt), przez 635 kg (Długi) aż po 810 kg (Ekstradługi).

Model Citan Kompakt Citan Długi Citan Ekstra Długi
Dł/szer/wys 3937/1829/1810 mm 4321/1829/1816 mm 4705/1829/1839 mm
Rozstaw osi 2313 mm 2697 mm 3081 mm
Zwis przód/tył 915/709 mm 915/709 mm 915/709 mm
Średnica zawracania 10,13 m 11,23 m 12,43 m
Dł/szer/wys przedziału ładunkowego 1369/1460/1258 mm 1753/1460/1258 mm 2137/1460/1258 mm
Objętość maks. przedziału ładunkowego 2,4 m³ 3,1 m³ 3,8 m³
Masa własna 1295 kg 1295-1340 kg 1390-1405 kg
Maks. ładowność 490 kg 590-775 kg 795-810 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1785 kg 1885-2100 kg 2200 kg
Masa przyczepy z/bez hamulców 1050/670 kg 1050/660-680 kg 1050/710-720 kg

Dostęp do ładowni jest możliwy poprzez jedne lub dwoje drzwi przesuwnych.

Oferowane standardowo asymetrycznie otwierane drzwi tylne można dla ułatwienia ładowania blokować w dwóch położeniach otwarcia, przy 90 i 180 stopniach. Na życzenie drzwi te mogą być przeszklone. W tym przypadku wyposażenie standardowe obejmuje wycieraczkę tylnej szyby na lewym, większym skrzydle drzwi.

W wersjach Kompakt i Długi można ponadto zamówić wersje z unoszoną tylną klapą, która otwiera się pod kątem nieco ponad 90 stopni i standardowo jest przeszklona oraz wyposażona w wycieraczkę tylnej szyby. Powiększenie przestrzeni ładunkowej umożliwia opcjonalna klapa dachowa do przewożenia długich przedmiotów.

Krawędź załadunku w otworze tylnym znajduje się zaledwie 568 mm nad jezdnią. Wymiar ładowni między nadkolami jest wystarczający dla jednej europalety i wynosi 1219 mm. Zależnie od wersji długości ładunek można zabezpieczać za pomocą czterech, sześciu lub ośmiu umocowanych w podłodze uchwytów. Ponadto na życzenie dostępna jest również szyna na ścianie bocznej z dwoma ruchomymi uchwytami. W Furgonie przestrzeń ładunkowa seryjnie oddzielona jest od kabiny pełną ścianką działową, a opcjonalnie można zainstalować składaną kratę oddzielającą między przedziałem ładunkowym i pasażerskim. W połączeniu ze składanym siedzeniem pasażera obok kierowcy krata powiększa ładownię po prawej stronie aż do deski rozdzielczej i jednocześnie chroni kierowcę przed umieszczonymi w niej przedmiotami. Ładownia Citana Furgon może być wyposażona w okładzinę podłogi i ścian bocznych z tworzywa sztucznego. Opcjonalnie dostępna jest również podłoga drewniana.

Citan Mixto idealnie nadaje się zarówno do przewozu pracowników, jak i materiałów. Bazuje na wariancie Ekstra Długim, dlatego nawet przy komplecie siedzeń oferuje dużą przestrzeń ładunkową o objętości 2,4 m³. Przedział ładunkowy za składaną tylną kanapą oblachowany jest między słupkami C i D jak w Furgonie. Składana tylna kanapa dostępna jest w dwóch wariantach. Ponadto możliwych jest kilka wariantów aranżacji wnętrza: dwu-, trzy-, cztero- i pięciomiejscowego. Istnieje również możliwość skonfigurowania trzymiejscowej kanapy ze zintegrowaną kratą działową.

4.6/5 - (10 votes)

Data publikacji: 5 września, 2012

Autor:

4.6/5 - (10 votes)

Tagi:

Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły