Samochód fachowca

Nowości w Sprinterze

Mercedes zaprezentował z bliska kilka nowości, jakie wprowadzone zostały do Sprintera. I tak jako pierwszy samochód dostawczy na świecie dostępny jest w wersji z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, a dzięki zastosowaniu pakietu BlueEFFICIENCY zmniejszono zużycie paliwa. Rozbudowano także będący częścią wyposażenia standardowego system ESP.

Siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów jest już co prawda dostępna w polskiej wersji Sprintera, jednak teraz rozwiązanie to będzie dostępne na całym świecie. Siedmiostopniowy automat jest sterowany elektronicznie i został dostosowany do specyficznych wymagań tego typu pojazdów.

Niewątpliwą zaletą nowej skrzyni jest połączenie szerokiego zakresu z wysoką precyzją. W praktyce oznacza to krótkie przełożenie w pierwszym biegu, które gwarantuje dynamiczny start. Z kolei przy dużej prędkości Sprinter zużywa mało paliwa, emituje niewielkie ilości spalin i pracuje cicho przy niskiej liczbie obrotów. Skrzynia dysponuje jednocześnie odpowiednim przełożeniem dla każdego stylu prowadzenia, a skoki prędkości obrotowych między biegami są niewielkie.

Na szczególną uwagę zasługuje zmniejszenie zużycia paliwa dzięki pakietowi BlueEFFICIENCY. Pakiet ten obejmuje system ECO Start-Stop, opony o zmniejszonym oporze toczenia, pompę ECO wspomagania układu kierowniczego, system zarządzania alternatorem oraz regulowaną elektrycznie pompę paliwową. Dzięki niemu w cyklu mieszanym zużycie paliwa Sprintera z silnikiem czterocylindrowym wysokoprężnym CDI, manualną skrzynią biegów, zamkniętym nadwoziem i dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 t spada do 7,4 l/100 km.

Kolejnym rozwiązaniem obniżającym zużycie paliwa oraz poziom emisji w Sprinterze jest nowe, dłuższe przełożenie osi. Jest ono dostępne jako opcja w różnych wersjach samochodu. Przełożenie równe i=3,692 obniża liczbę obrotów o około sześć procent. W efekcie uzyskujemy znacznie niższe zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 7,0 l/100 km i odpowiednio niższą emisję CO2.

To jednak nie wszystko. Najnowsza generacja sprawdzonego już i będącego częścią wyposażenia standardowego systemu ADAPTIVE ESP została rozszerzona o dodatkowe funkcje. Podczas deszczu i jazdy na mokrej powierzchni nowa funkcja Brake Disk Wipe wytwarza w regularnych odstępach czasu niewielkie ciśnienie w układzie hamulcowym, które usuwa wodny film z tarcz hamulcowych. Dzięki temu w przypadku hamowania od samego początku zagwarantowana jest pełna skuteczność hamulców.

Uzupełnienie powyższego systemu stanowi funkcja Electronic Brake Prefill: moment, gdy kierowca nagle zwalnia pedał gazu, interpretowany jest jako wstęp do manewru hamowania. System reaguje wówczas lekkim zbliżeniem klocków hamulcowych do tarcz. Dzięki temu odstęp klocków hamulcowych od tarcz zmniejsza się niemal do zera, zanim kierowca zacznie manewr hamowania. W ten sposób skraca się czas reakcji w przypadku hamowania.

5/5 - (9 votes)

Data publikacji: 30 lipca, 2012

Autor:

5/5 - (9 votes)

Tagi:

Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Jarosław C.
    piątek, 18 stycznia, 2019

    Właśnie skorzystałem z uprzejmości sąsiada, który pożyczył mi do przewozu mebli swojego Mercedesa Sprintera CDI. Byłem mile zaskoczony. Nie dość, że okazał się pakowny, to kultura jazdy po zatłoczonej W-wie, dynamika i zwrotność, przy w miarę niskim zużyciu paliwa bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. To bardzo ciekawy samochód i do biznesu i prywatnie też. Bogaty zestaw funkcji takich jak EBP, Adapitive ESP i in. kuszą do szybkiego zakupu.

Podobne artykuły