Na rynku

Rozwój, jakość i innowacyjność

Rozmowa z Januszem Komurkiewiczem, dyrektorem marketingu FAKRO.

Polska jest prawdopodobnie największym producentem okien dachowych na świecie. O jakim udziale możemy mówić?

Warto zacząć od tego, że Polska od momentu wejścia do Unii Europejskiej stała się wiodącym producentem całej branży stolarki budowlanej. W porównaniu z okresem przedakcesyjnym, zainteresowanie polskimi oknami i drzwiami wzrosło trzykrotnie. Właśnie o tyle zwiększył się eksport na rynki europejskie. Dynamicznie rośnie uznanie dla drewnianej stolarki pionowej, której co roku już ponad milion sztuk wyjeżdża z naszego kraju. Przyczyną powodzenia polskich wyrobów wśród zagranicznych klientów jest już nie tylko niższa cena, ale także coraz powszechniejsze przekonanie o ich najwyższej jakości, trwałości i wysokich zaletach użytkowych. Nabywcy unijni zaczęli też doceniać wysokie kwalifikacje polskiego rzemiosła stolarskiego. Wiele dzisiejszych, największych polskich firm z branży okienno-drzwiowej miało swój początek w niewielkich zakładach stolarskich, które po przemianie ustrojowej w 1989 rozwinęły skrzydła w warunkach gospodarki wolnorynkowej. Do takich firm należy również FAKRO.

Polska jest również największym producentem okien dachowych na świecie. Globalnie co roku sprzedaje się około 3,5 mln sztuk okien dachowych, najwięcej w Europie bo aż około 70 procent globalnej produkcji.

W Polsce rocznie produkowanych jest około 1,4 mln okien dachowych, z czego większość tj. około 75 procent trafia na eksport. Oznacza to, że w Polsce produkowanych jest niemal połowa okien dachowych sprzedawanych na całym świecie. Dzieje się tak dlatego, że poza polskimi rodzimymi producentami w Polsce ulokowały swoje zakłady produkcyjne wszystkie światowe koncerny produkujące okna dachowe.

W tym do FAKRO należy około 15 procent rynku światowego w jaki sposób udało się to osiągnąć?

Tę pozycję udało się zbudować firmie w niespełna dwadzieścia lat. W pierwszym etapie, dzięki wysokiej jakości produktów, firma zdobyła mocną pozycję na rynku krajowym, a następnie stopniowo pozyskała rynki europejskie, za co została uhonorowana Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP za szczególny wkład w budowanie prestiżu polskiej gospodarki na rynkach UE. Obecnie swoje okna dachowe FAKRO sprzedaje w ponad czterdziestu krajach na całym świecie. Okna dachowe FAKRO jako jedyne uzyskały niemiecki certyfikat TÜV SÜD, który jest nie tylko potwierdzeniem wysokiej jakości produktów, ale także stanowi rodzaj przepustki na niemieckie, austriackie i szwajcarskie rynki handlowe. Znak TÜV, przyznawany przez niemiecką organizację certyfikującą, jest niezwykle rozpoznawalny i ceniony na tych rynkach. Firma FAKRO jest wiceliderem światowego rynku okien dachowych. Marka FAKRO kojarzy się z najlepszą jakością, bezpieczeństwem i innowacyjnością. Przedsiębiorstwo, które dzisiaj należy do grona nielicznych polskich firm globalnych, udowodniło, że polska marka może być mocna i rozpoznawalna nie tylko w Polsce, ale również za granicą.

W porównaniu z innymi producentami jesteście bardzo młodym graczem na czym polega siła FAKRO?

Firma FAKRO od samego początku postawiła na innowacyjność. Przedsiębiorstwo należy do pierwszej trójki najbardziej innowacyjnych polskich firm. Mamy własny, nowoczesny ośrodek badawczo-rozwojowy, zatrudniający ponad czterdziestu konstruktorów. Nasi inżynierowie są autorami kilkudziesięciu zgłoszeń patentowych, zawierających nowatorskie rozwiązania. Do wielu krajów świata FAKRO eksportuje nie tylko okna dachowe, ale także myśl twórczą polskich inżynierów i konstruktorów. Nasze rozwiązania techniczne wytyczają nowe kierunki rozwoju dla branży okien dachowych na świecie.

Jakie są najważniejsze elementy Państwa strategii marketingowej i handlowej?

Strategia marketingowa jest elementem ogólnej strategii działania firmy. Stawiamy na rozwój, jakość i innowacyjność i zgodnie z tym realizujemy naszą politykę promocyjną i handlową, której pozostajemy wierni od wielu lat, ponieważ przynosi nam oczekiwane rezultaty.

Okna dachowe oraz pozostałe produkty oferowane przez firmę FAKRO to produkty specjalistyczne, których potencjalnymi nabywcami jest bardzo wąska grupa klientów. Z tego względu nasze działania promocyjne adresujemy zasadniczo tylko do odbiorców wybranych segmentów. Są to profesjonaliści: dekarze, architekci i dystrybutorzy materiałów budowlanych oraz inwestorzy indywidualni i instytucjonalni. Działania marketingowe są bardzo precyzyjnie dobierane oraz wprowadzane w odpowiedniej kolejności, odpowiednio do udziałów, jakie posiadamy w danym rynku. Są one różnicowane również w zależności od fazy rozwoju rynku, jego potencjału oraz specyfiki architektonicznej i kulturowej danego kraju.

W działaniach marketingowych eksponujemy te zalety naszych produktów, które odróżniają nas od konkurencji, czyli przede wszystkim podwyższone bezpieczeństwo i wygodę użytkowania okna. Do promocji używamy całego spektrum narzędzi marketingowych od marketingu bezpośredniego zaczynając na dużych kampaniach reklamowych kończąc.

Jednym z elementów strategii marketingowej FAKRO jest sponsoring sportowy. Jesteśmy jedną z najczęściej eksponowanych marek w Polsce w czasie wydarzeń sportowych. Dzieje się tak za sprawą trzykrotnych Mistrza Polski – siatkarek BPS Muszynianki FAKRO oraz reprezentacji Polski w piłce nożnej. Te dwie drużyny sponsorujemy już od kilku lat. Sprzyja to kojarzeniu marki FAKRO z wolą rywalizacji, dynamiką rozwoju i zdrowiem. Te wartości charakteryzują również naszą firmę. Bycie polską firmą globalną, która została nagrodzona specjalną Nagrodą Prezydenta RP za szczególny wkład w budowanie prestiżu polskiej gospodarki na rynkach UE, jest dla nas również promocją. Oprócz prowadzenia działań informacyjnych o naszych innowacyjnych produktach, staramy się podkreślać, że polskie firmy mogą być znane i cenione na świecie, co my jako FAKRO udowodniliśmy swoim dynamicznym rozwojem i swoją pozycją na światowym rynku.

Co roku pokazujecie kilkanaście nowości oraz wiele nowych rozwiązań czy możemy wskazać kroki milowe w Waszych produktach na przestrzeni ostatnich kilku lat?

Rokrocznie firma wzbogaca swoją ofertę, wdrażając nowe produkty. Krokiem milowym w rozwoju konstrukcji okien dachowych było okno uchylno-obrotowe FPP preSelect, w którym zastosowano nowatorskie rozwiązania w całości chronione patentem. Absolutne novum stanowiło oddzielenie od siebie funkcji otwierania okna w sposób obrotowy oraz uchylny. Dzięki temu osiągnięto bardzo stabilną konstrukcję o wysokich walorach użytkowych. Innowacyjna jest także linia okien dachowych o podwyższonej osi obrotu proSky. Są to okna obrotowe o dużych wymiarach, w których oś obrotu skrzydła została przesunięta do góry o ok. 20 cm. Podwyższona oś obrotu pozwala na swobodne podejście do otwartego okna ponieważ otwarte skrzydło w tym nie przeszkadza.

Ważnym wydarzeniem było też wprowadzenie wzmocnień w konstrukcji okna dachowego, dzięki czemu zostało podniesione bezpieczeństwo użytkowe i antywłamaniowe. Firma FAKRO jako pierwsza wprowadziła na rynek pełną ofertę okien z min. 3 klasę bezpieczeństwa, wyznaczając nowy standard w branży okien dachowych. Od maja tego roku FAKRO produkuje dodatkowo nowe okno obrotowe pod nazwą FTP-V P2, które zyskało nazwę Secure. Atuty najnowszych okien to m.in. szyba antywłamaniowa, system wzmocnienia konstrukcji okna topSafe, nowy system zabezpieczający przed wymontowaniem szyby oraz klamka z blokadą, która zapobiega łatwemu otwarciu okna z zewnątrz. Okno to zabezpieczone jest przed rożnymi sposobami włamania, co znacznie podnosi bezpieczeństwo antywłamaniowe pomieszczeń. Nazwa „Secure” będzie towarzyszyć całej rodzinie okien dachowych wyposażonych w szyby antywłamaniowe.

Jakie są obecnie trendy w oknach dachowych?

Na pewno ich energooszczędność. Uwzględniając ten aspekt FAKRO oferuje specjalne superenrgooszczędne okna dachowe FTT U5 Thermo. Okno to znacznie różni się od okien standardowych. Innowacyjna konstrukcja to przede wszystkim pogrubiona rama skrzydła, w której umieszczony dwukomorowy superenergooszczędny pakiet szybowy z „ciepłymi” ramkami TGI. Okno posiada poczwórny system uszczelek, który gwarantuje wysoką szczelność całego okna. Taka budowa zapewnia współczynnik Uw na poziomie 0,94 W/m2K przez co okna mogą być montowane nawet w budownictwie pasywnym. Obecnie mamy już przygotowaną nową wersję okna FTT Thermo, które posiada jeszcze lepszy współczynnik przenikania ciepła. Okno to będzie zaprezentowane na targach BUDMA 2011 w Poznaniu.

Firma FAKRO oferuje również pakiet elementów montażowych, które pozwalają na prawidłowe wykonanie izolacji termicznej i przeciwwilgociowej wokół okna. Pakiet tworzą kołnierz EHV – AT Thermo i zestaw izolacyjny XDP.

Uniwersalny kołnierz EHV-AT Thermo umożliwia, docieplenie okien dachowych powyżej poziomu łat w dachu. Kołnierz posiada przyklejony od wewnątrz elastyczny materiał dociepleniowy, który szczelnie przylega do ościeżnicy okna, dzięki czemu po zamontowaniu tworzy termoizolacyjną ramę. Izoluje termicznie okno i ogranicza ryzyko powstawania ewentualnych mostków termicznych i strat ciepła.

Podczas montażu okna dachowego zalecane jest również stosowanie zestawu izolacyjnego XDP. Składa się on z kołnierza paroprzepuszczalnego oraz materiału termoizolacyjnego z naturalnej wełny owczej. Sprężysty materiał z owczej wełny służy do dokładnego wypełniania szczeliny wokół okna. Co więcej jest łatwy w dzieleniu i formowaniu.

Warto wspomnieć również o oferowanym w standardowych oknach FAKRO automatycznym nawieniku V40P. Zapewnia on dopływ optymalnej ilość powietrza do pomieszczenia przy zamknietym oknie. Nie dopuszcza w ten sposób do wychłodzenia pomieszczenia co gwarantuje oszczędność energii i niższe rachunki za ogrzewanie.

Na przestrzeni kilku ostatnich lat okna powiększyły się, mam na myśli ich wymiary. Czy ten proces będzie rozwijany i czy są jakieś ograniczenia w tym temacie?

W ostatnich latach bardzo modne stały się duże, przeszklone ściany budynków. Ten trend zaczyna być popularny również w połaciach dachowych. Takie przeszklenia to przede wszystkim więcej światła, co wpływa na poprawę naszego nastroju. To także lepszy widok i utrzymywanie wzrokowego kontaktu z otoczeniem. Do takich rozwiązań przekonują również coraz lepsze parametry termiczne okien dachowych.

Stosowanie dużych okien dachowy wiąże się jednak się z pewnymi ograniczeniami. Okna o dużych szerokościach nie zyskały na rynku większej popularności, ponieważ ich montaż wymaga zmian konstrukcji dachu czyli wycinania krokwi i robienia tzw. wymianów. Firma FAKRO, dostrzegając potrzebę produkowania okien o dużej powierzchni przeszklenia, przygotowała serię okien o dużych wysokościach ale o standardowych szerokościach, które bez problemu mieszczą się między krokwiami. Wysokość okien zwiększyliśmy do 160 i 180 a nawet 206 cm. Te wyjątkowe okna dachowe, którym nadaliśmy nazwę proSky, to najwyższe, jednoskrzydłowe okna dachowe na świecie. Oferujemy także okna dachowe z dodatkowym, nie otwieranym tzw. naświetlem dolnym, w rozmiarze wysokościowym 235, a nawet 255 cm.

Okna proSky są łatwe w obsłudze ze względu na podwyższoną oś obrotu oraz umieszczenie klamki w dolnej części skrzydła, dzięki czemu pomimo dużej wielkości okna znajduje się ona zawsze pod ręką.

FAKRO jest znane z organizacji licznych szkoleń dla dekarzy. Czy w najbliższym czasie planowane są tego typu szkolenia?

Ten projekt zamierzamy kontynuować jako sprawdzony i efektywny. Sam pomysł organizowania szkoleń na tak szeroką skalę, realizowany od 2003 roku, sprawdził się już na rynku krajowym. Od tamtej pory co roku szkolimy kilka tysięcy dekarzy. Nasze produkty są teraz chętniej wybierane przez klientów, którzy swoje decyzje o zakupie produktu w dużej mierze opierają przecież na opinii dekarzy i sprzedawców. Od kilku lat prowadzimy też regularne szkolenia dla zagranicznych dekarzy i sprzedawców. W tym roku w ciągu zaledwie trzech miesięcy główną siedzibę FAKRO w Nowym Sączu odwiedzili goście z czternastu krajów Europy, m in. z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Rumunii oraz egzotycznej Turcji. W sumie naszą ofertę produktową, prezentowaną z wykorzystaniem nowoczesnej techniki projekcji trójwymiarowej 3D, poznało ponad tysiąc siedmiuset fachowców z branży budowlanej z zagranicy. W celu efektywnego prowadzenia szkoleń stworzyliśmy własny ośrodek szkoleniowo-rekreacyjny Activa w Muszynie. Znajduje się tam komfortowe i profesjonalne zaplecze szkoleniowe oraz baza noclegowa dla dwustu osób. Dla naszych gości jest to także niepowtarzalna okazja do poznania uroków Sądecczyzny, jednego z najpiękniejszych turystycznych regionów w Polsce.

Czy informacje o szkoleniach są prezentowane na stronie www lub w jakimś innym miejscu.

Informacje można znaleźć na stronach internetowych FAKRO, ale poza tym szeroką akcję informacyjną prowadzimy w składach materiałów budowlanych. Naborem uczestników szkoleń zajmują się nasi regionalni doradcy techniczni, którzy udział w zajęciach oferują przede wszystkim współpracującym z FAKRO firmom dekarskim. Ze względu na dużą rotację z jaką mamy do czynienia w tym zawodowym środowisku, szkolenia organizujemy rokrocznie. Taką częstotliwość wymusza także rozwój naszej oferty produktowej. Mam tu na myśli zarówno wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów oraz pakietów montażowych ułatwiających poprawny montaż okien dachowych, jak również izolacji wokół nich.

Program „Fach na dach” ma już piątą edycję. Jak wiele osób bierze udział w tej zabawie?

Z roku na rok realizowany przez nas program zyskuje coraz większą popularność wśród fachowców montujących i kupujących produkty naszej firmy oraz wśród tych, którzy uczestniczą w organizowanych przez FAKRO szkoleniach. Każda kolejna edycja przyciąga kilkaset nowych uczestników programu. Pomysł, aby sprzedane i zamontowane produkty pozwalały na gromadzenie punktów, zamienianych potem na premiowe kupony i liczne nagrody, najwyraźniej się sprawdził. Tegoroczne hasło konkursu „TopPunkty na piątkę” podkreśla jego jubileuszowy charakter. Tym razem promujemy okna dachowe z systemem wzmocnienia konstrukcji topSafe, nowości produktowe – okno FTP-V P2 Secure, kolektory słoneczne, kołnierz EHV-AT Thermo oraz zestaw izolacyjny XDP. Podkreślamy także wartość szkoleń organizowanych przez naszą firmę, zachęcamy do kupowania produktów marki FAKRO. Konkurs to także sposób na pobudzanie aktywności fachowców we wzajemnych relacjach i komunikacji z nasza firmą.

W przyszłym roku będziecie obchodzić 20-lecie Firmy. Czy z tej okazji możemy liczyć na 20% rabaty na wszystkie produkty?

Rok 2011 upłynie w FAKRO pod znakiem jubileuszy. Będziemy obchodzić jubileusz 20-lecia firmy FAKRO sp. z.o. o., która zajmuje się sprzedażą i dystrybucją okien dachowych. Czeka nas także 25-lecie powstania pierwszej firmy będącej zaczątkiem obecnej Grupy FAKRO. Świętowanie rocznic to zawsze świetna okazja do zaprezentowania historii i osiągnięć firmy. Jubileuszowym obchodom będą towarzyszyć liczne promocje i konkursy sprzedażowe dla naszych klientów i partnerów biznesowych. Niespodzianek czeka mnóstwo, ale na razie nie będziemy ich zdradzać.

Na zakończenie czego FAKRO życzy naszym Czytelnikom.

Czytelnikom życzymy optymizmu, dobrej koniunktury w budownictwie i sukcesów biznesowych. Życzymy też, aby budownictwo stało się zamachowym kołem polskiej gospodarki, co przyczynie się do wzrostu dobrobytu w naszym kraju.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Marcin Sikora

4.7/5 - (3 głosów)

Data publikacji: 1 sierpnia, 2012

Autor:

4.7/5 - (3 głosów)

Tagi:

Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Kinga
    niedziela, 26 kwietnia, 2020

    Bardzo cieszy, że Polska jest wiodącym producentem. Nasze produkty nie tylko są tańsze, ale też i dobrej jakości. O jakości mogą świadczyć certyfikaty jakie otrzymała firma.

Podobne artykuły