Na rynku

Usługi logistyczne a e-commerce – jakie rozwiązania oferują liderzy w branży?

Rozwój e-commerce w Polsce

E-handel jest w Polsce jednym z dynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki. Z każdym rokiem powiększa on swój udział w handlu. Raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2019” donosi, że kupujący on-line stanowią 62% wszystkich badanych internautów. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do 56% ankietowanych, którzy zadeklarowali dokonywanie zakupów online w ubiegłorocznej fali badania. Raport Gemius cytuje również badanie wewnętrzne platformy Shoper wskazujące, że prawie ¾ spośród korzystających z tego oprogramowania sklepów zanotowało w 2018 roku wzrost obrotów (w porównaniu do roku poprzedniego). Z kolei raport Bisnode Polska za 2018 rok podaje, że liczba sklepów on-line przekroczyła w Polsce 30 tysięcy (co stanowi wzrost o ponad 6% w stosunku do roku 2017), a raport przygotowany przez Divante ocenia wydatki Polaków na zakupy na paczki on-line na ponad 49 mld złotych.

Kurier on-line w opinii klientów e-commerce

Jeżeli chodzi o logistykę dostaw ze sklepów internetowych kwestią, na którą zwracają przede wszystkim uwagę klienci sklepów internetowych jest, obok ceny samego produktu, koszt i czas jego dostawy. We wspomnianym raporcie Gemius prawie ⅔ badanych wskazało, że do zakupów zachęcają ich atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych ceny. Trzeba jednak pamiętać, że do ceny zakupów dokonanych on-line trzeba dodać koszt dostawy. Jednocześnie jednak najczęściej wybieraną formą dostawy jest (nienajtańsza przecież) kurier on-line i paczkomat (odpowiednio 58% i 52% wskazań). Tym co łączy te dwie formy przesyłki jest szybkość dostawy i wygoda. Są one istotnym elementem ogólnego doświadczenia kupującego, które jest, podobnie jak w latach ubiegłych, jednym z

trzech głównych aspektów wpływających na decyzje internautów o wyborze sklepu on-line (konkretnie: cena produktu, niskie koszty dostawy i wcześniejsze pozytywne doświadczenia). Wśród problemów z zakupami on-line wymienianych przez ankietowanych najczęściej wymieniane były te związane z długim oczekiwaniem na dostawę lub jej wysokim kosztem. Niższe koszty dostawy, niższe ceny produktów i szybsza dostawa są również wymieniane przez internatów nie kupujących on-line jako najważniejsze elementy, które mogłyby ich do takich zakupów skłonić.

Tym właśnie sklepy internetowe mogą konkurować między sobą i to starają się zaoferować im operatorzy logistyczni. Dobra paczka on-line jest jednym z kluczy do sukcesu w branży e-commerce.

Nadanie on-line – co operatorzy oferują e-sklepom?

Jednym z  narzędzi jakie oferują e-sklepom operatorzy logistyczni są pakiety usług kurierskich. Niestety najnowsze porównanie cen takich pakietów jakie można znaleźć w internecie pochodzi z 2016 roku (w branży on-line to szmat czasu). Redaktorzy portalu portal Nowy Outsourcing wysłali wtedy zapytanie ofertowe dotyczące wysyłki 100 paczek krajowych i 20 zagranicznych miesięcznie do kilku operatorów kurierskich. Najtańszy kurier to oferta InPost, o prawie 300 zł tańsza od najtańszego konkurenta (był nim DHL). Obecnie analogiczny pakiet usług InPost (Maxi Firma 100 – obejmujący 100 przesyłek krajowych) kosztuje ok. 1100 zł.

Inną ciekawą ofertą dla e-sklepu jest oferowany mi.in. przez InPost tzw. Fulfillment, czyli kompleksowa obsługa zamówień od odebrania towaru od producenta, przez magazynowanie, aż po dostarczenie paczki do klienta. Uwalnia to sprzedawcę od potrzeby organizacji magazynowania i wysyłek oraz inwestycji w fizyczną infrastrukturę.

4.9/5 - (35 votes)

Data publikacji: 17 marca, 2020

Autor:

4.9/5 - (35 votes)

Tagi:

Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Jacek
    wtorek, 17 marca, 2020

    Branża e-handlu będzie się nadal rozwijać i kwestia dostaw tutaj odgrywa ogromną rolę.Z mojego doświadczenia powiem,że dostawa jeśli jest szybka,to nie musi być najtańszą opcją aby ją wybrał i tak robi większość z nas dlatego wprowadzana usługa w e-sklepach tzw.Fulfillment jest bardzo wygodnym rozwiązaniem dla sprzedawców i będzie się cieszyć coraz większym zainteresowaniem.

  2. Bartek
    wtorek, 17 marca, 2020

    przewaga sprzedaży przez Internet i telefon ma swoje plusy. dostępność towarów gdzie czasami na rynku lokalnym jest to nie możliwe, transport z odległych części kraju, no i cena – to wszystko robi swoje. czasami tego nie uzyskamy w sklepie stacjonarnym. taka sprzedaż jest dobra z towarami chodliwymi.

Podobne artykuły