Inne życie

Inne życie
Inne życie 

Dom, w którym architekt Julius Bosma pracuje i mieszka z rodziną to kompozycja wyraźnych kształtów, prostych materiałów i surowych szczegółów, dająca spektakularny efekt spokoju, pośród zróżnicowanej architektury dzielnicy Sneek’s De Oudvaart. Projekt obejmuje prostokątną wieżę z czarnej cegły ze sklepieniem beczkowym, wyłożonym dachówką ceramiczną.

Poza tradycyjnymi kształtami

Główna działalność studia polega na projektowaniu wolnostojących domów i bliźniaków. Większość ze 150 domów, jakie Julius Bosma zaprojektował w ciągu ostatnich 15 lat, wybudowano w sposób tradycyjny. Kiedy jednak powstała potrzeba zbudowania domu dla powiększającej się rodziny, postanowił zaplanować coś, co przekraczałoby przyjęte normy architektoniczne. W reakcji na tradycyjne pojmowanie kwestii budowy domów opracował koncepcję ‘innego życia’, opartą na innych kształtach, planach podłóg, użytych materiałach i konstrukcji. Dla własnych potrzeb mieszkaniowych połączył on te elementy z fascynacją wieżami i okrągłym kształtem chaty Niessen. Bosma mówi: „Kształt ten łączy maksymalną objętość z maksymalną powierzchnią”. Dwupiętrowa wieża wejściowa, zbudowana z czarnej cegły, stoi przy budynku głównym i ma kształt połowy walca. Tylna ściana wieży została pokryta malowanym arkuszem blachy cynkowej, a dach- dachówką ceramiczną w kolorze naturalnej czerwieni.

Połączenie wieży i sklepienia beczkowego umożliwia niestandardowe zaplanowanie dachu. Widać to szczególnie w układzie budynku głównego, który ma kształt połowy walca. Konstrukcja nośna obejmuje cztery kompozytowe kratownice z laminowanego rosyjskiego modrzewia, dzielące kompozycję na trzy równe części. Bosma podzielił także tę część, wzdłuż ściany z cegły wapienno-piaskowej, która, ze stalowymi sprzężonymi dźwigarami pomiędzy kratownicami, podpiera betonową podłogę parteru.

Dachówki górne uszczelnione mastyksem

Dla zachowania silnych i surowych linii kompozycji, Bosma zdecydował się na wybór trzech dominujących kolorów i materiałów: czarna cegła ścian wieży, srebrno-szary cynk tylnych ścian połówki walca i ceramika na dachu. Dachówki ceramiczne Narvik FD są położone od poziomu ziemi do grzbietu. Nie ma rynien: żwirowe syfony w ziemi zapewniają odpływ wody. Dachówki są przykręcone do listew, które– wraz z izolacją, wykończeniem, folią i łatami– wytworzono dokładnie tak, aby pasowały do krzywizny. Każdy odcinek zawiera duże obracane okno, zapewniające światło dzienne wewnątrz domu. Aby zapobiec przeciekaniu wody przez prawie poziomy grzbiet dachu, trzy najwyższe rzędy dachówek zostały uszczelnione.

Jednakowy styl

Bosma zastosował również te same kształty do oddzielnie stojącej wiaty dla samochodów i magazynku. Mają zaokrąglony kształt, ale o krótszym promieniu, położono więc na nich mniejsze dachówki holenderskie: Pottelberg Tempest 44, o barwie tej samej naturalnej czerwieni, jak Narvik FD na budynku.

Projekt: Dom rodzinny i do pracy w Duiker, Sneek (Holandia)
Klient: Rodzina Bosmy
Architekt: Julius Bosma, Sneek
Wykonawca główny: Aannemersbedrijf Plantinga, Scharnegoutum
Firma dekarska: Onderhouds- en dakdekkerbedrijf Zagt, Oldeboorn
Dachówka ceramiczna: Koramic Narvik FD, czerwień naturalna (dom) i Koramic Pottelberg Tempest Tile 44, czerwień naturalna (magazynek/wiata samochodowa)

Data utworzenia: 23.04.2013


Komentarze

  • Kinga napisał(a):

    Okrągłe kształty to coś nowego. Faktycznie taki kształt gwarantuje maksymalną objętość z maksymalną powierzchnią. Ja bym obawiała się jednak przeciekania.

  • Kawulka napisał(a):

    Świetna wizytówka dla architekta. Budynek zdecydowanie wyróżnia się spośród innych.

dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Podobne artykuły