Samochód fachowca

Nowy Ford Transit Custom już na rynku: lepsza platforma i jeszcze więcej udogodnień dla użytkowników.

W październiku 2023 koncern Ford oficjalnie zaprezentował całkowicie nową generację modelu Transit Custom, który w segmencie 1-tonowych samochodów dostawczych jest pojazdem wręcz uwielbianym. Dzięki nowej platformie pojazd zyskał zwiększoną ładowność i wyższy komfort obsługi przy całkiem kompaktowych wymiarach zewnętrznych. Samochód zaoferował też różne warianty długości oraz dwie wersje stylistyczne Trend i Limited, które już można zamawiać w salonach. Jakie asy Transit Custom kryje jeszcze w rękawie? O tym poniżej.

Nowa platforma bramą do zwiększonych możliwości pojazdu.

Ta całkowicie od zera przygotowana platforma, to element, który uwarunkował ogromną ilość usprawnień związanych z konstrukcją całego Transita Custom. Zaprojektowana została pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa i wygody użytkowania pojazdu oraz maksymalizacji jego ładowności. Jest ona zatem sztywniejsza, o 100 kg lżejsza od poprzedniej generacji i pozwoliła wydłużyć rozstaw osi nawet do 3.5 m. Co bardzo istotne dla użytkowników, zabiegi te pozwoliły uzyskać całkowitą wysokość pojazdu nie przekraczającą 200 cm, co umożliwia Transitowi Custom wjazd do stref o ograniczonej wysokości, takich jak podziemne parkingi czy rampy załadunkowe. Nowa platforma umożliwiła ponadto zastosowanie różnych układów napędowych, w tym hybrydowego typu plug-inoraz nowego w tym segmencie samochodów napędu na wszystkie koła, przy utrzymaniu wciąż ogromnej przestrzeni ładunkowej.

Ford Transit Custom

Cyfryzacja ergonomii i systemów bezpieczeństwa w nowym Transicie Custom.

Wprowadzany obecnie na rynek nowy Transit Custom jest wyposażony w duży 13-calowy ekran dotykowy, obsługujący najnowszy system Ford SYNC 4 z łącznością 5G dla współpracy z chmurą danych i całkowicie kompatybilny z Android Auto oraz Apple Car Play. Kierowca ma też do dyspozycji zestaw cyfrowych zegarów, który w sporej mierze można  indywidualnie konfigurować.

To jest jednak zaledwie początek rozwiązań wspierających kierowcę, które zatrudniają elektronikę do realizowania zadań z zakresu bezpieczeństwa i ergonomii. Wiedząc bowiem, że kierowcy firm kurierskich robią do 200 przystanków dziennie, inżynierowie Forda opracowali system automatyzacji powtarzalnych działań Delivery Assist. System ten automatycznie włącza światła awaryjne, zamyka wszystkie otwarte okna i blokuje drzwi po wyjściu kierowcy z samochodu, a po jego powrocie sam przywraca je do poprzedniego położenia. Co więcej, Transit Custom posiada też innowacyjny system Exit Warning, który w momencie otwierania drzwi pojazdu ostrzega kierowcę o zbliżających się z tyłu niewidocznych rowerzystach czy samochodach.

Ford Transit Custom

Do tej listy dopisać też trzeba system wykrywania ruchu poprzecznego Pre-Collision Assist, kontrolę pasa ruchu, wspomaganie hamowania awaryjnego podczas cofania, czujniki parkowania z przodu i tyłu, system kamer 360 stopni oraz adaptacyjny tempomat Stop & Go, dostępny w modelach z automatyczną skrzynią biegów. W standardzie jest też automatyczna klimatyzacja, bezkluczykowy system otwierania Ford Keyfree oraz pełna integracja pojazdu z cyfrowym środowiskiem oprogramowania i usług Ford Pro, które pomaga firmom obniżać koszty użytkowania i upraszcza zarządzanie pojazdami.

Optymalne nadwozie, czyli usprawnienia na polu komfortu i ergonomii.

Kabiny furgonetek służą  z reguły za biura i stołówki, dlatego Ford w nowym Transicie zaprojektował odchylaną do pozycji poziomej kierownicę. Dzięki temu dostępnemu od 2024 roku rozwiązaniu, kierownica będzie mogła służyć za podstawę pod tablet czy laptop, ale też może być stolikiem, który umożliwia pisanie bądź spożycie posiłku w przerwie na lunch.

Nowy projekt kabiny objął też pierwszą w segmencie poduszkę powietrzną pasażera montowaną w suficie, co przełożyło się na uwolniony od niej i znacznie zwiększony schowek pasażera. Jest on na tyle duży, że mieści się w nim laptop. Nie można zapomnieć też o elektronicznym hamulcu postojowym, kierownicy ze spłaszczonym dolnym wieńcem dla zwiększenia przestrzeni na nogi, czy dźwigni automatycznej przekładni biegów zamontowanej tuż pod ręką, na kolumnie kierownicy.

Ford Transit Custom

Nowe nadwozie zapewnia też łatwiejsze wejście i wyjście z kabiny, więcej przestrzeni w jej wnętrzu, oświetlenie LED w przestrzeni bagażowej oraz wygodniejszy załadunek i rozładunek towarów, ponieważ podłoga jest o 10 cm niżej w porównaniu z poprzednią generacją, przy zachowaniu prześwitu na poziomie 150 mm.

Transit Custom w wersjach Trend i Limited oraz w dwóch wariantach długości (L1 i L2).

Wprowadzany dziś na rynek nowy Transit Custom dostępny jest w wersjach Trend oraz Limited i w długościach Van L1 (505 cm) bądź Van L2 (545 cm), co przekłada się na ich różne ładowności. Wersje Trend i Limited różnią się też stylistyką zewnętrzną, wyposażeniem wewnątrz oraz wyposażeniem przestrzeni ładunkowej, co pokazuje poniższe zestawienie oparte na kilku wybranych parametrach.

ParametrTransit Custom w wersji TrendTransit Custom w wersji Limited
   
ReflektoryLEDFull LED
FelgiStalowe z kołpakami, 16”Aluminiowe 16”
Lusterka boczneCzarne, sterowane i podgrzewaneW kolorze nadwozia, sterowane i podgrzewane
ZderzakiCzarneW kolorze nadwozia
System bezkluczykowyBrakJest
Osłony drzwi w ładowniDo połowy wysokościDo pełnej wysokości
Wykładzina podłogi ładowniBrakJest (wykonanie – winyl)
Oświetlenie ładowniStandardowe LEDSuper LED (3 lampy  wewnętrzne + 2 zewnętrzne)

Gama napędów, jaką klienci mają dziś do dyspozycji, obejmuje najnowszą generację silników wysokoprężnych Ford EcoBlue o mocach 110 KM, 136 KM, 150 KM i 170 KM. Wszystkie wykazują się niższym o prawie 6% (w porównaniu z poprzednim modelem) zużyciem paliwa i emisją CO2. Standardem dla obu wersji jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, opcjonalnie można jednak wybrać nową 8-biegową automatyczną skrzynię biegów, dzięki której dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy osiągnęła poziom 2800 kg. Należy pamiętać, że przekładnia A8 skorelowana jest tylko z silnikami o mocy 136 KM i 170 KM.

Z punktu widzenia przedsiębiorców kupujących Transita Custom istotny jest też wybór trybów jazdy, których teraz jest aż sześć, a wśród nich m.in. tryb jazdy Eco, czy Holowanie. Dzięki temu parametry napędu i przekładni można optymalnie dostosować do bieżących wymagań eksploatacyjnych.

Kolejny tytuł International Van of the Year dla Transita Custom – pewna wygrana Ford Pro.

Ford Transit Custom to swoisty ewenement na rynku użytkowych vanów, co potwierdza otrzymana właśnie kolejna nagroda w międzynarodowym konkursie IVOTY. W bieżącej edycji konkursu na 2024 rok, jury złożone z ponad 20 profesjonalnych dziennikarzy motoryzacyjnych zgodnie zadecydowało, że tytuł IVOTY 2024 należy się nowemu Transitowi Customi zespołowi Ford Pro. Oceniając tą nową generację Transita, grono sędziów doceniło m.in. najszerszy wybór wariantów w historii oraz wyjątkowo zaawansowane cyfrowe funkcje dopasowane do realnych potrzeb klientów. Ford Transit Custom zdobył nagrodę IVOTY już po raz piąty, a początek tej triumfalnej drogi to rok 2001. Kolejne tytuły model zdobywał w latach 2007, 2013, 2020 i obecnie w 2024 roku. Jest to zatem potwierdzenie najwyższego profesjonalizmu zespołu Ford Pro i rozwijania Transita Custom tak, by jego możliwości trafnie odpowiadały na rosnące potrzeby współczesnych profesjonalnych użytkowników.

Ford Transit Custom

Spektakularna akcja inauguracyjna i dostępność nowego Transita Custom.

Ford postanowił, że wejściu nowego Transita Custom na polski rynek będzie towarzyszyć spektakularna akcja inauguracyjna dla leasingu 4-letniego. W efekcie nie dość, że przy 20% wpłaty własnej miesięczna rata leasingowa przedsiębiorcy schodzi do wysokości zaledwie 1395 zł netto, to na dodatek dystrybutor daje w tej cenie pakiet 4 lat ochrony Ford Protect oraz pełną gwarancję i serwis eksploatacyjny. Równie mocno potencjalnych nabywców zapewne ucieszy informacja, że najnowszego Transita Custom w wersjach Trend i Limited można już zamawiać. Co więcej, dostawy już ruszyły (bieżący czwarty kwartał 2023), a już wkrótce zostaną otwarte zamówienia na nowy wariant hybrydowy typu plug-in oraz w pełni elektryczny wariant E-Transit Custom, który trafi do klientów latem 2024 r.

5/5 - (1 vote)

Data publikacji: 20 grudnia, 2023

Autor:

5/5 - (1 vote)


Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły