Samochód fachowca

Nowy Ford Ranger z bliska

– Nowy Ford Ranger został zaprojektowany, opracowany i wyprodukowany w jednym celu – zajęcia pozycji lidera segmentu – powiedział Gary Boes z Ford Asia Pacific and Africa. Czy rzeczywiście powstał wydajny, komfortowy, mocny i bezpieczny pickup, dający swojemu właścicielowi dużą satysfakcję z jazdy?

Teoretycznie ma wszystko – siłę, sprawność, styl, bezpieczeństwo, jakość, komfort i znakomite możliwości terenowe. Ma też większą niż wcześniej ładowność i wiodącą w klasie siłę uciągu przyczepy. A najlepsze jest to, że wszystko to znajduje potwierdzenie w praktyce.

Najnowszy Ranger dostępny jest w trzech wersjach kabinowych – Double, Super oraz Regular – z których, wg Forda, wszystkie oferują najwięcej przestrzeni w swojej klasie. Klienci mają też do wyboru wiele praktycznych opcji wyposażeniowych oraz wersje z napędem na jedną i obie osie.

nowy-ford-ranger-z-bliska

– Nowy Ford Ranger to doskonały przykład sprawnego wdrażania naszej globalnej strategii ‘One Ford’ – powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe. – Samochód powstał z połączenia wiedzy i doświadczenia oddziałów Forda na całym świecie, aby sprostać wymaganiom klientów szukających wszechstronnego i bezkompromisowego pojazdu. Nabywcy aut tego typu mają zwykle wysokie oczekiwania względem pickupów, wykraczające poza różnice w specyfikacji poszczególnych rynków. Prawdziwym wyzwaniem było więc zbudowanie samochodu, który będzie silny, a jednocześnie komfortowy, solidny, a za razem stylowy, a także bezpieczny i zawansowany technologicznie przy zachowaniu przystępnej ceny. Wierzymy, że cel został osiągnięty bez kompromisów.

nowy-ford-ranger-z-bliska

Trzeba przyznać, że nowy Ranger robi naprawdę dobre wrażenie. Spora w tym zasługa muskularnej sylwetki. Auto będzie prezentować się doskonale zarówno na placu budowy, jak i pod ekskluzywną restauracją. Z przodu uwagę zwraca krótki zwis oraz charakterystyczna osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi ramionami, które są wyróżnikiem samochodów użytkowych Forda oferowanych na całym świecie. Przednia szyba została pochylona pod większym kątem, zaś większe reflektory i lusterka oraz wtłoczone krawędzie obręczy kół nadają nadwoziu pojazdu agresywny i dynamiczny wygląd.

nowy-ford-ranger-z-bliska

Dzięki wyżej poprowadzonej linii bocznej oraz wyższym ścianom skrzyni ładunkowej, nowy Ranger zyskuje zacznie na funkcjonalności. Wersje Regular Cab oraz Super Cab oferują największą powierzchnię ładunkową w swoich klasach, wynoszącą odpowiednio 1,82 oraz 1,45 m3, zaś wersja Double Cab (1,21 m3) znajduje się pod tym względem w czołówce swojego segmentu. Ranger AD 2012 mierzy 5359 mm długości oraz 1850 mm szerokości, dzięki czemu jest większy od swojego poprzednika. Nie stracił jednak na sprawności o czym świadczy fakt, że do wykonania skrętu kół między skrajnymi pozycjami potrzeba jedynie 3,5 obrotu koła kierownicy.

nowy-ford-ranger-z-bliska

Ford Ranger w wersji Double Cab może pochwalić się 23 praktycznymi schowkami. W największym w klasie schowku w konsoli środkowej o pojemności 8,5 litra można na przykład schłodzić sześć puszek z napojami w modelach wyposażonych w nawiewy z systemu klimatyzacji. Boczne kieszenie w drzwiach bez problem pomieszczą 1,5-litrowe butelki, a schowek w tablicy rozdzielczej przed fotelem pasażera komputer przenośny o przekątnej matrycy do 16 cali. W konsoli środkowej oraz w innych miejsca bezpośrednio w zasięgu kierowcy znajdują się kolejne schowki, które idealnie nadają się do przewozu telefonów komórkowych lub innych niewielkich przedmiotów. Nowego Rangera można wyposażyć m.in. w Bluetooth, USB i złącze do iPoda, a także dwustrefową automatyczną klimatyzację, tempomat, pięciocalowy wyświetlacz kolorowy czy nawigację satelitarną. Rangera skonfigurować będzie można albo z manualną skrzynią biegów, albo ze skrzynią automatyczną o sześciu przełożeniach.

nowy-ford-ranger-z-bliska

W ofercie pickupa znalazły się trzy nowe jednostki napędowe. Na szczycie oferty stoi nowy, 3,2-litrowy pięciocylindrowy silnik diesla. Aż dziewięćdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 470 Nm tego silnika dostępnych jest w przedziale od 1 700 do 3 500 obr./min. Dla klientów preferujących silniki o mniejszych pojemnościach skokowych Ford oferuje czterocylindrową jednostkę wysokoprężną 2,2 l o mocy 150 bądź 125 KM.

nowy-ford-ranger-z-bliska

Jeśli chodzi o własności terenowe nowego Forda, Ranger zyskał m.in. nowy przedni dyferencjał, zmodyfikowaną tylną oś oraz niższe przełożenia w skrzyni biegów. Dużą rolę w przypadku jazdy offroadowej odgrywa również sterowana elektronicznie skrzynka rozdzielcza – dostępna zarówno w modelach z ręczną, jak i automatyczną skrzynią biegów – która pozwala kierowcy na dowolne przełączanie napędu pomiędzy trybem 4×2 i drogowym ustawieniem 4×4 za pośrednictwem pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej.

nowy-ford-ranger-z-bliska

Na pokładzie Rangera znajduje się także unowocześniony układ kontroli trakcji (TCS), który dba o zachowanie stabilności pojazdu poprzez zwiększanie przyczepności przy każdym z napędzanych kół. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, TCS ogranicza moment obrotowy silnika do precyzyjnie określonej wartości, którą można przenieść na nawierzchnię przez koła, a także całkowicie wyhamowuje ślizgające się koło, przekazując dostępny moment obrotowy do koła lub kół o największej przyczepności.

nowy-ford-ranger-z-bliska

W terenie przyda się z pewnością pomoc asystentów czuwających nad bezpiecznym off-roadem. Do najważniejszych należą: układ kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control – wspomaga kierowcę podczas zjazdu ze stromego wzniesienia), układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (Hill Launch Assist – pomaga kierowcy ruszyć na wzniesieniu bez staczania się w dół), układ kontroli kołysania przyczepy (Trailer Sway Control – zapewnia stabilność podczas jazdy z przyczepą), system kontroli obciążenia pojazdu (Adaptive Load Control – zapewnia optymalną stabilność pojazdu bez względu na obciążenie), układ wspomagania nagłego hamowania (Emergency Brake Assist – generuje dodatkowe ciśnienie w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania), a także układ kontroli ryzyka wywrócenia się pojazdu (Roll-Over Mitigation – przy wykryciu sytuacji potencjalnie grożącej wywróceniem pojazdu uruchamia układ ESP w celu przywrócenia stabilności). Ranger przeciągnie przyczepę o masie nawet 3.350 kilogramów, przewiezie nawet 1.350 kg ładunku i ‘zanurzy się’ na głębokość nawet 80 cm.

nowy-ford-ranger-z-bliska

Europejskie modele Rangera produkowane są w Afryce Południowej. Samochody trafiające na ryki regionu Azji i Pacygiku powstają w fabryce w Tajlandii, zaś w Argentynie powstawać będą modele dla klientów w Ameryce Południowej. W sumie, Ford Ranger będzie sprzedawany na 180 rynkach całego świata.

nowy-ford-ranger-z-bliska

Ceny zaczynają się od 74.650 zł netto za model z pojedynczą kabiną w najniższej wersji wyposażeniowej XL.

5/5 - (4 votes)

Data publikacji: 30 kwietnia, 2012

Autor:

5/5 - (4 votes)

Tagi:

Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły