Projekt Gryfino
Nowoczesne technologie i nieograniczone możliwości konstruktorskie sprawiają, że coraz częściej w naszym otoczeniu pojawiają się domy o niespotykanych do tej pory rozwiązaniach architektonicznych.
W październiku 2012 roku firma Bartek z Radzynia – współpracująca od lat z Dietrich’s Polska – zakończyła montaż domu jednorodzinnego w Gryfinie. Budynek składa się dwóch niezależnych części połączonych ze sobą za pomocą przewiązki. Powierzchnia użytkowa obiektu wynosi prawie 300 m2, przy kubaturze bliskiej 1500 m3. Projekt wyróżnia się bardzo atrakcyjną bryłą budynku oraz nowatorskim podejściem do różnych technologii budowlanych. Projektantom udało się bardzo umiejętnie połączyć dwie technologie: drewnianą ścian – ryglową oraz ściany żelbetowe i murowane. Realizacja projektu wymagała wykonania prac żelbetowych i murarskich z bardzo wysoką dokładnością. Ryglowa konstrukcja ścian została wykonana wyłącznie z drewna modrzewiowego (35 m3 – 870 mb).
Zastosowano tradycyjne połączenia ciesielskie dedykowane ścianom ryglowym: kołkowane czopy do połączeń słupów z ryglami oraz podwalinami i oczepami. Rzadko stosowana nakładka jaskółczy ogon łączyła podwaliny i oczepy prostopadłych ścian. W projekcie został zastosowany również klasyczny zamek francuski łączący podwaliny i oczepy ścian w narożnikach. Dużym wyzwaniem było opracowanie maszynowej wersji zamka francuskiego oraz połączenia klockowego z czopem. Tradycyjna konstrukcja ścian ryglowych została skonfrontowana z nowoczesną konstrukcją łączników. W tym fragmencie konstrukcji zostały zastosowane metalowe okucia oraz drewno klejone, wielkogabarytowe, klasy GL 32 (5,5 m3). Z drewna klejonego zostały wykonane płatwie oraz fragmenty stropu w tej części budynku. Pozostałe stropy oraz konstrukcja więźby dachowej i dwa stropodachy zostały wykonane z drewna litego sosnowego (35 m3 – 1380 mb).
Cała konstrukcja została wykonana na centrum ciesielskim w czasie około 82 roboczogodzin. Łączny czas montażu konstrukcji przez czteroosobową brygadę, z wykorzystaniem dźwigu, zamknął się w 20 dniach roboczych.
Autorem projektu jest architekt Marek Idziak-Sępkowski
Komentarze