Windy, dźwigi i wciągarki dekarskie

Żuraw KLAAS K950 RHX na 3-osiowym samochodzie ciężarowym coraz popularniejszy

Żuraw KLAAS K950 RHX na 3-osiowym samochodzie ciężarowym

Niemiecki producent maszyn KLAAS, czyli globalny lider w produkcji żurawi ciesielsko- dekarskich, znany jest z montażu tych maszyn zarówno na przyczepach jak i samochodach ciężarowych. Wśród tych drugich w portfolio firmy Klaas przez długi czas dominowały samochody ciężarowe wyposażone w dwie osie i początkowo wyłącznie na takim typie podwozia oferowany był model żurawia K950 RHX.

Od trzech lat po ogromnym sukcesie rynkowym modelu K1003 RHX – pierwszy model na podwoziu trzyosiowym – producent ten zdecydował się dołączyć do swojej oferty również możliwość zintegrowania modelu żurawia K950 RHX na 3-osiowych samochodach ciężarowych z tylnymi osiami skrętnymi, producentów MAN, DAF, MERCEDES-BENZ, VOLVO oraz IVECO.

Żuraw KLAAS K950 RHX na 3-osiowym samochodzie ciężarowym

Wyposażenie i zakres pracy

Zabieg montażu żurawia K950 RHX na 3-osiowym samochodzie ciężarowym z tylną osią skrętną, zwiększa masę całkowitą tego żurawia z 16 do około 20 ton, natomiast nie wpływa negatywnie na promień skrętu w porównaniu z ciężarówką 2-osiową. Model żurawi KLAAS K950 RHX w specyfikacji 3-osiowej samochodu ciężarowego, wyróżniają – ze względu na wspomniany wzrost masy o 4 tony – polepszone parametry wysięgu. Warto odnotować, że żuraw ten ma wysokość haka mierzącą 44 m, może transportować w opcjonalnej funkcji wyładowczej ładunki o maks. masie do 5 ton (standardowy udźwig to 3 tony) i jest w stanie podnosić ładunek o masie 350 kg do 37 m wysięgu bocznego na wysokość 14 m nad ziemią. Wyposażony jest w system masztu TFR, podpory w układzie V, układ automatycznego poziomowania, a także dwa siłowniki wierzchołka i podwójne siłowniki wypadowe, wyciągarkę teleskopu, układ sterowania, sterowanie pilotem XXL, nowoczesną koncepcję napędu, a także pełną obudowę i hydraulicznie wysuwany wierzchołek. Opcjonalnie maszynę można wyposażyć w podest roboczy oraz system mocowania akcesoriów. Z wyżej wymienionych elementów wyposażenia na szczególną uwagę zasługuje podwójnie teleskopowany wierzchołek rozkładany z poziomu pilota, który sprawdza się zwłaszcza na ciasnych budowach. Powyższa zasada pracy wierzchołka dotyczy również pracy w trybie podestu roboczego lub montażu szyb.

Żuraw KLAAS K950 RHX na 3-osiowym samochodzie ciężarowym

Ekologiczny i energooszczędny napęd hybrydowy w standardzie

Żuraw K950 RHX jako jeden z topowych modeli tego producent wyposażony jest seryjnie w napęd hybrydowy, umożliwiający użytkownikowi wybór źródła napędu dźwigu ekonomicznym silnikiem diesla (Kubota D1305 o mocy 25,2 kW) bądź równie oszczędnym (zasilanym z lokalnej sieci elektrycznej), a dodatkowo cichym silnikiem elektrycznym (400 V). To drugie rozwiązanie pozwala tanio zasilać go z lokalnej sieci elektrycznej w miejscu pracy, a przy tym żuraw pracuje niezwykle cicho i nie zanieczyszcza powietrza (silnik elektryczny nie generuje spalin). Silnik wysokoprężny o wystarczającej mocy 34 KM to rozwiązanie na wypadek raczej krótkoterminowej eksploatacji żurawia lub wykorzystywania go na mniejszych budowach, na których dostęp do energii elektrycznej jest utrudniony lub po prostu go nie ma. Silnik ten jest na stałe zaizolowany akustycznie, by osiągnąć niską, całkowicie dopuszczalną emisję hałasu. Pokazuje to jednoznacznie, że firma KLAAS rozwijając swoje portfolio dba również o ochronę środowiska naturalnego i wpisuje się w coraz bardziej powszechne trendy elektromobilności.

Żuraw KLAAS K950 RHX na 3-osiowym samochodzie ciężarowym
Żuraw KLAAS K950 RHX na 3-osiowym samochodzie ciężarowym

Podsumowanie

Żurawia K950 RHX można zamówić w wersji zintegrowanej na samochodzie ciężarowym 2-osiowym lub 3-osiowym. Dane sprzedażowe producenta tego modelu żurawia z ostatnich lat wskazują, że wersja 3-osiowa, ze względu na lepsze parametry wysięgów i niepogorszoną charakterystykę mobilności, staje się popularniejsza od wersji 2-osiowej.


Data publikacji: 29 maja, 2022



Komentarze


Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły